Nowy naziemny system monitowania w Górach Skallistych
FAA zainstalowała w Kolorado zastępczy system pozwalający kontrolerom ruchu lotniczego śledzić samoloty w odległych, górzystych regionach, których nie obejmują obecnie funkcjonujące radary. Jest to rozwiązanie zastępcze do czasu wprowadzenia satelitarnego systemu Nowej Generacji (NextGen) ADS-B, (ang.: Automatic Dependent Surveillance - Broadcast), umożliwiającego prezentację sytuacji ruchowej w czasie rzeczywistym, który zacznie działać w 2013r.
„Nowy system rozległej sieci hiperbolicznego pozycjonowania, (ang.: Wide-Area Multilateration, WAM) pozwala nam dostrzec samolot, którego wcześniej nie byliśmy w stanie wykryć z powodu górzystego terenu," powiedział zarządzający Federalnej Administracji Lotnictwa USA, FAA Randy Babbitt. „Zwiększa to bezpieczeństwo i wydajność tych lotów i oszczędza czas oraz pieniądze pasażerów i operatorów." Wydział Transportu stanu Kolorado (ang.: Colorado Department of Transportation) szacuje, że w okresie od listopada do kwietnia średnio 75 samolotów latających w regionie jest dziennie opóźnionych.
WAM, który uruchomiono 12 września tego roku, wykorzystuje sieć około 20 małych czujników umieszczonych w odległych obszarach. Wysyłają one sygnały, które są odbierane i odsyłane przez samolotowe transpondery. Dokładna lokalizacja samolotu jest określana przez triangulację miar czasu i odległości tych sygnałów. Dzięki temu kontrolerzy mogą zobaczyć samolot na swoich ekranach tak jak na zwykłym radarze.
Czujniki rozmieszczone są wokół czterech portów lotniczych: Yampa Valley-Hayden, Garfield County Regional-Rifle, Steamboat Springs oraz Craig-Moffat County, na obszarze, który cechuje wzmożony ruch turystyczny, szczególnie w sezonie narciarskim.
„Popyt na loty do portów lotniczych zachodniego Kolorado w ciągu ostatniej dekady znacznie wzrósł," powiedział Travis Vallin, dyrektor Oddziału Lotniczego przy Wydziale Transportu stanu Kolorado. „Oczywistym było, że musieliśmy zrobić coś innowacyjnego i opłacalnego, aby osiągnąć odpowiednią przepustowość i bezpieczeństwo, które zwiększają pozytywne oddziaływanie ekonomiczne, jakie mają lotniska na zachodnim wybrzeżu na lokalną, regionalną i ogólnostanową gospodarkę."
System stworzony przez firmę Sensis, www.sensis.com jest pierwszym systemem tego typu zaakceptowanym do użytku w Krajowym Systemie Przestrzeni Powietrznej (ang.: National Airspace System) przez FAA w celu separacji statków powietrznych. Będzie on również dostarczał ważnych informacji potrzebnych w misjach poszukiwawczo-ratowniczych. Gdy zostanie uruchomiony ADS-B, WAM będzie służył jako zaplecze na wypadek awarii GPS. FAA będzie obsługiwała i utrzymywała system, a także monitorowała jego efektywność, w celu ustalenia dalszego rozmieszczenia.
Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AVweb.
Komentarze