Przejdź do treści
Źródło artykułu

Największe atrakcje pokazów lotniczych w Reno

W tegorocznej edycji wyścigów samolotowych w Reno, w stanie Nevada, wystąpi czołówka najlepszych pilotów oraz odbędą się pokazy lotnicze, co według organizatorów oznacza, że o każdej porze dnia na niebie będzie się działo coś ciekawego. Szczegółowy program wyścigów i Air Show dostępny jest na stronie Reno Air Racing Association

Snowbirds

Jedną z największych atrakcji będzie występ zespołu akrobacyjnego „Snowbirds” Kanadyjskich Sił Powietrznych, który wykorzystuje samoloty Canadair CT-114 Tutor. Maszyny te zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Kanadzie i do 2000 r. były podstawowym narzędziem szkolenia pilotów odrzutowców. Tutor waży ok. 3260 kg, a jego napęd stanowi silnik J-85. Prędkość maksymalna maszyny z zamontowanymi smugaczami wynosi ok. 750 km/h. Snowbirds wykonują ewolucje w 9, 7 i 5-samolotowych formacjach.

 

 

Michael Goulian

Michael Goulian jest jednym z zaledwie kilku lotników sportowych, którzy są popularni na całym świecie. Agresywny i zdecydowany sposób latania stał się znakiem firmowym akrobaty, który zadziwia swoim stylem gdziekolwiek się pojawi. W większość weekendów od kwietnia do listopada, Michaela można oglądać w solowych pokazach, które połączone z odpowiednim podkładem muzycznym trzymają widzów w olbrzymim napięciu.

Michael został wyróżniony nagrodami lotniczymi Art Scholl (2006) oraz Bill Barber (2009). Odbiorcami tych nagród są pionierzy świata pokazów lotniczych ostatnich 20 lat i akrobata, jak powiedział, czuje się zaszczycony, że dołączył do najlepszych.

 

 

David Martin

Zainteresowanie Davida Martina lotnictwem zaczęło się w bardzo młodym wieku - wychował się w lotniczej rodzinie, gdzie zarówno ojciec jak i dziadek byli pilotami linii lotniczych. David zaczął latać ze swoim ojcem rodzinną Bonanzą w wieku 12 lat. Pierwsze akrobacje wykonywał dwupłatowcami należącymi do dziadka, który w latach 30-tych ubiegłego wieku był pilotem pokazowym i który nalegał, by David uczył się akrobacji. Mając 14 lat wykonał pokaz solo samolotem Cessna Aerobat z 1971 r. Przez okres uczęszczania do szkoły średniej wciąż latał i jako prezent po ukończeniu nauki rodzice wykupili Davidowi kurs akrobacji z Duanem Colem. To wtedy młody pilot postanowił zostać w przyszłości mistrzem świata w akrobacji lotniczej.

Jako absolwent wydziału lotnictwa na Stanowym Uniwersytecie w Oklahomie, David przez kilka lat latał odrzutowcami biznesowymi, a następnie wstąpił w szeregi Lotniczej Gwardii Narodowej Teksasu. Kontynuując dążenie do doskonałości, David ukończył z najlepszym w swoich grupach wynikiem szkolenie na myśliwcach F-4 i F-16.

Pilot zaczął występować w zawodach akrobacyjnych w 1994 r., po zakupie samolotu Extra 300S. Po zdobyciu miejsca w Akrobacyjnym Zespole Stanów Zjednoczonych w 1997 roku, uczestniczył w czterech Mistrzostwach Świata w Akrobacji Samolotowej zdobywając indywidualnie złoty medal i zespołowo 3 brązowe. W 2001 r. David zwyciężył w Krajowych Mistrzostwach Stanów Zjednoczonych.
 

 

Kent Pietsch

Kent Pietsch lata na wyprodukowanym w 1942 r. samolocie Interstate Cadet, na którym wypracował szereg niespotykanych ewolucji, łącznie z "dead stick" na wyłączonej mocy, który zaczyna się na wysokości 6000 stóp, a kończy lądowaniem i parkowaniem dziobem samolotu przed wyciągniętą ręką Dennyego Clishama, jednego ze spikerów pokazów.

Kent wykonuje również lądowanie Cadetem na dachu swojego kampera jadącego wzdłuż linii pokazów, co jest tym bardziej trudne, iż podczas podejścia dziób samolotu zasłania widok samochodu. Ostatnim lecz nie najmniej widowiskowym elementem pokazu jest jego komediowa akrobacja.

 

 

USO "Car-Jet Smoke N-Thunder" - Bill Braack

"Smoke-N-Thunder Jet Car", jest kierowany przez Bill'a Braacka. Samochód napędzany jest silnikiem odrzutowym Westinghouse J34-48 z North American T-2 Buckeye. Posiada kadłub z podwoziem o rozstawie osi 6,1 m i waży 1043 kg. Maszyna spala ponad 150 litrów oleju napędowego na 10 minut pracy.

Jet Car w 7 sekund osiąga 482 km/h i przyspiesza generując przeciążenia rzędu 4,5 G. W trakcie hamowania przy wykorzystaniu spadochronów przeciążenia dochodzą do 11 G.

 

 

Greg Poe

Greg zdobył licencję pilota jeszcze jako nastolatek, latając różnymi samolotami w rodzinnym stanie Idaho. Jego instruktor wcześnie wprowadził go w świat akrobacji, co szybko przerodziło się w pasję, która trwa do dziś. Po zdobyciu uprawnień pilota komercyjnego i lotów według instrumentów, Greg również został instruktorem i specjalizuje się w szkoleniach akrobacji na samolotach z kółkiem ogonowym.

Miłość do akrobacji skłoniła go do brania udziału w turniejach w całym kraju, które zwiększyły jego umiejętności i w rezultacie doprowadziły do pierwszego występu na airshow w 1992 roku. Niedługo potem stał się pełno-etatowym pilotem pokazowym i głównym punktem programu, uczestnicząc każdego roku w 20 imprezach. W swojej karierze lotniczej holował szybowce i powietrzne reklamy, a także latał wodnosamolotem. Greg uważa się za jednego z niewielu szczęśliwców, którym przyznano przywilej życia w powietrzu. Akrobata zdobył 2 miejsce w 1999 r. w Światowych Mistrzostwach Lotnictwa Sportowego w Stylu Dowolnym i 3 miejsce w 2000 r. w konkursie Światowej Federacji Akrobacji Lotniczych.

W tym roku, Greg wykonuje loty na samolocie Fagen MX-2, pełno-kompozytowej maszynie zbudowanej w USA, która posiada m.in. system czterech kamer wideo. Napęd zapewnia silnik Lycoming IO-540 o mocy 385 KM, połączony z 3-łopatowym kompozytowym śmigłem Hartzella. MX-2 waży 612 kg, posiada prędkość przeciągnięcia rzędu 69 Mph, maksymalną 275 Mph i jest w stanie wykonywać obroty 420 stopni na sekundę. Konstrukcja wytrzymuje przeciążenia do +/- 16 G.
 


Tłumaczenie z Airrace.org
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony