Przejdź do treści
Źródło artykułu

Innowacje Continentala

Kiedy kilka miesięcy temu firma Teledyne Continental oznajmiła, że chce udowodnić, że wydajne silniki lotnicze mogą działać na paliwo bezołowiowe, obrzucona została wątpiącymi spojrzeniami. W ostatnią niedzielę, podczas AirVenture, udowodniła, że mówiła poważnie, przylatując do Oshkosh samolotem Cirrus SR22 z turbodoładowaniem, zatankowanym paliwem lotniczym, które niebawem będzie nosić nazwę 94UL.

94UL ma być bezołowiowym następcą AVGAS. Nie ma jeszcze certyfikatu i nie ma pozwolenia na używanie w statkach powietrznych, stąd loty testowe odbyły się na zwykłym, ołowiowym paliwie.

Continental postawił sobie kolejny cel: chce zmierzyć się z Tornado Alley na pierwotnym i wtórnym rynku silników z doładowaniem. Do walki ruszy ze swoim nowym, 310 konnym TSIO-550-G z turbo. Nowo produkowane samoloty Cirrus SR22 są obecnie wyposażane w dobrze sprzedające się systemy turbo-normalizacyjne (systemy utrzymujące stały poziom doładowania oraz zabezpieczające przed zbyt dużym sprężeniem, mogącym skutkować przegrzaniem) dostarczane przez Tornado Alley.

Continental chciałby zagarnąć część tego rynku. W związku z tym, planuje zaoferować TSIO-550-G, jako zastępstwo dla ,,turbo-normalized” IO-550.

Firma przekonuje do swojej opcji twierdząc, że samolot z jego turbodoładowaniem wznosi się i leci szybciej niż wariant z ,,turbo-normalizacją” oraz, że umożliwi pilotowi szybszy lot przy większym zużyciu paliwa. Poza tym, TCM twierdzi, że TSIO-550 spełni to wszystko na paliwie 94UL, z jedynie niewielkimi problemami chłodzenia w dni ponadprzeciętnie gorące.

TCM jest nadal na etapie testowania TSIO-550 i wstępnie przewiduje jego dostępność w 2010 roku. Co do 94UL, to obecnie jest dyskutowany w gronie przedstawicieli przemysłu i przedstawiony do certyfikacji FAA, po której firmy paliwowe będą musiały zadecydować czy chcą je rozprowadzać.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony