Garmin wprowadza system wspomagający ręczne sterowanie
Firma Garmin wprowadziła na rynek urządzenie, które korzystając z systemu Electronic Stability and Protections (ESP) ma za zadanie odciążyć pilota i ma pomóc zachować pełną kontrolę położenia w locie bez autopilota.
System zostanie aktywowany w momencie wyłączenia się autopilota GFC 700 (celowo lub przypadkowo), a także gdy pilot jest czymś rozproszony i nie kontroluje w pełnym zakresie toru lotu maszyny. ESP używa trybu autopilota oraz czujników do wykrywania i korygowania położenia samolotu. W momencie gdy sytuacja się ustabilizuje program wraca do trybu czuwania.
"Obecnie system dostępny jest wyłącznie w samolotach posiadających sterowanie fly-by-wire, które kosztuje miliony dolarów," powiedział Gary Kelley, prezes Garmina i dodał "Cieszy nas, że jako pierwsi udostępnimy tę podnoszącą bezpieczeństwo technologię pilotom maszyn biznesowych i lotnictwa ogólnego."
Jeszcze w tym roku oprzyrządowanie będzie montowane w samolotach King Air i udostępnione jako opcja w systemach Garmin G1000 i G3000. Producenci będą decydowali na ile przydatny będzie system i jaka jego konfiguracja zostanie wykorzystana w oferowanych maszynach. Cena urządzenia została skalkulowana na poziomie 18000 dolarów.
Tłumaczenie z AvWeb



Komentarze