Przejdź do treści
Źródło artykułu

FAA wydała biuletyn dot. oblodzenia w śmigłowcach

Federalne Władze Lotnicze USA (FAA) ponownie wydały Specjalny Biuletyn Zdatności do Lotu (SAIB), ostrzegający właścicieli i użytkowników śmigłowców napędzanych silnikami turbinowymi o możliwości utraty mocy spowodowanej zassaniem lodu lub śniegu.

FAA ustaliła, że wchłonięcie lodu i śniegu (który gromadzi się w okolicy wlotu silnika i to zarówno w czasie postoju na ziemi jak i lotu) skutkowało już wypadkami i katastrofami.

Większość śmigłowców nie jest dopuszczona do lotów w warunkach znanego oblodzenia (FIKI). W maszynach bez takiej możliwości pilot może się spodziewać oblodzenia w locie przy temperaturze poniżej 5°C i widocznej wilgotności, takiej jak mgła, deszcz, czy też chmury.

FAA zaleca następujące procedury:

  • przejrzeć instrukcję użytkowania statku powietrznego – rozdział limity i operacje, wskazania przy padającym/sypiącym śniegu i/lub oblodzeniu;

  • wykonać czynności przedodlotowe poprzez ocenę obecnej i przewidywanej pogody z obszaru Stacji Obsługi Lotu;

  • na ziemi przy wyłączonych silnikach, zainstalować wkłady i pokrywy wlotów i wylotów;

  • przed uruchomieniem silnika, usunąć założone wkłady i zatyczki. Przy wykorzystaniu latarki przeprowadzić dokładną kontrolę tych miejsc, usunąć wszelki nagromadzony śnieg lub lód;

  • nie usuwać lodu lub śniegu poprzez kruszenie albo skrobanie. Należy użyć ogrzanego powietrza lub płynu rozmrażającego zgodnie z instrukcją załączoną przez producenta;

  • zapoznać się z artykułem Kanadyjskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego, wydanie z 4/2007,”Operacje helikopterów, czynnik oblodzeniowy.”

Przetłumaczono z aero-news.net

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony