FAA wydała biuletyn dot. oblodzenia w śmigłowcach
Federalne Władze Lotnicze USA (FAA) ponownie wydały Specjalny Biuletyn Zdatności do Lotu (SAIB), ostrzegający właścicieli i użytkowników śmigłowców napędzanych silnikami turbinowymi o możliwości utraty mocy spowodowanej zassaniem lodu lub śniegu.
FAA ustaliła, że wchłonięcie lodu i śniegu (który gromadzi się w okolicy wlotu silnika i to zarówno w czasie postoju na ziemi jak i lotu) skutkowało już wypadkami i katastrofami.
Większość śmigłowców nie jest dopuszczona do lotów w warunkach znanego oblodzenia (FIKI). W maszynach bez takiej możliwości pilot może się spodziewać oblodzenia w locie przy temperaturze poniżej 5°C i widocznej wilgotności, takiej jak mgła, deszcz, czy też chmury.
FAA zaleca następujące procedury:
przejrzeć instrukcję użytkowania statku powietrznego – rozdział limity i operacje, wskazania przy padającym/sypiącym śniegu i/lub oblodzeniu;
wykonać czynności przedodlotowe poprzez ocenę obecnej i przewidywanej pogody z obszaru Stacji Obsługi Lotu;
na ziemi przy wyłączonych silnikach, zainstalować wkłady i pokrywy wlotów i wylotów;
przed uruchomieniem silnika, usunąć założone wkłady i zatyczki. Przy wykorzystaniu latarki przeprowadzić dokładną kontrolę tych miejsc, usunąć wszelki nagromadzony śnieg lub lód;
nie usuwać lodu lub śniegu poprzez kruszenie albo skrobanie. Należy użyć ogrzanego powietrza lub płynu rozmrażającego zgodnie z instrukcją załączoną przez producenta;
zapoznać się z artykułem Kanadyjskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego, wydanie z 4/2007,”Operacje helikopterów, czynnik oblodzeniowy.”
Przetłumaczono z aero-news.net
Komentarze