Epicka podróż Dave'a Sykes’a
Tuż przed południem 28 kwietnia 2011 roku, w swą niezwykłą podróż z York, w północnej Anglii do Sydney w Australii wyruszył Dave Sykes. Podróż, w dobie samolotów długodystansowych nie budzi szczególnych emocji. Jednak Dave nie odbył swej podróży samolotem - dokonał tego na motolotni. Jakby tego było mało, nasz bohater od ponad 40 lat jest częściowo sparaliżowany, a na co dzień porusza się na wózku inwalidzkim. Swój wyczyn zadedykował Amy Johnson - pierwszej kobiecie, która odbyła samodzielny lot motolotnią z Anglii do Australii w 1930 roku.
Niezwykły lotniczy wyczyn Dave'a wymagał przelotu nad terytorium 19 krajów i łącznie miał wynieść ponad 25tyś. km. Miał odbyć się nad niezwykle wrogimi terenami, włącznie z pokonywaniem długich przepraw morskich i rozległych terenów pustynnych, Syke’s natrafiał często na swej drodze niesprzyjające warunki meteorologiczne. Podjął to wyzwanie, by udowodnić sobie i światu, że bycie na wózku inwalidzkim nie przeszkodzi mu być pierwszym w historii, który odbędzie lot na motolotni z York do Sydney. Wyjątkowości temu wydarzeniu dodał fakt, że miał dokonać tego w pojedynkę bez żadnej pomocy, co miało być nie lada wyzwaniem i jednocześnie wspaniałą przygodą.
Zdjęcie z podróży
Droga
Prze Davem Stały ogromne wyzwania - otwarte wody mórz pełne rekinów, ekstremalne warunki pogodowe i wiele niezbyt przyjaznych dla człowieka zakątków świata. Nie obyło się również bez logistycznych, biurokratycznych i politycznych przeszkód do pokonania. Chociaż mikrolot Dave’a spełniał rygorystyczne wymagania Brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego, to nie miał pozwoleń zgodnych z międzynarodowymi normami. Specjalnych zezwoleń musiał szukać w każdym z 19 krajów na trasie.
Spodziewano się, że ten epicki lot zajmie od sześciu do ośmiu tygodni przez następujące kraje: Anglia, Francja, Włochy, Malta, Grecja, Cypr, Egipt, Arabia Saudyjska, Katar, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Oman, Pakistan, Indie, Bangladesz, Myanmar (Birma),Tajlandia, Malezja, Indonezja, Australia. Zajmie około sześciu do ośmiu tygodni pokonując ok 800 km w ciągu 7 do 9 godzin dziennie. Zakończył się jednak dopiero po 4 miesiącach. 25 sierpnia 2011 roku, Dave Syke’s wylądował w Sydney Bankstown, które było miejscem wieńczącym tę podróż i ponad 257 godzin w powietrzu.
Droga Davea Sykesa, il. SoloFlightGlobal
Wypadek i początki latania
Jest rok 1993. 19 listopada. Piątek – godz. 13.55. W drodze do pracy, jadącego na motocyklu Dave’a Sykes’a, uderza samochód. W wyniku wypadku Dave doznał urazu kręgosłupa, złamania kości obojczyka, kości udowej w lewej nodze, wszystkich żeber oraz stłuczenia płuc. Przez pierwsze trzy tygodnie po wypadku, lekarze dawali mu 30% szans na przeżycie. Przebywał w szpitalu sześć miesięcy, a jego rehabilitacja trwała dwa lata.
Po odzyskaniu częściowej sprawności Sykes postanowił zasmakować spadochroniarstwa i w 1997 roku po raz pierwszy wykonał skok spadochronowy w tandemie. Euforyczne doznania podczas pierwszego skoku skłoniły go do kolejnej próby, podczas której niestety złamał nogę. Mimo ultimatum swojej dziewczyny, która zagroziła zerwaniem związku, Dave kontynuował swoją przygodę z lataniem.
Dave Sykes
W 2000 roku Dave po raz pierwszy wsiadł do mikrolotu Pegasus XL, przystosowanego do pilotowania przez osobę niepełnosprawną, a licencję uzyskał 1 kwietnia 2001 roku. Szybko zorientował się, że nie może latać dalej i szybciej niż dotychczas, dlatego zakupił nową motolotnię - Mainair Blade 912, zdolną do latania z prędkością 96 km/h. Latał nią dwa lata odbywając między innymi podróż do Irlandii oraz Hiszpanii pokonując Kanał La Manche. Wylatał na mikrolotach ogółem ponad 650 godzin.
Specjalnie przystosowana do niepełnosprawności Dave's motolotnia
Kolejnym mikrolotem Dave’a był Pegasus GT450 firmy P&M Aviation Quik, jeden z najszybszych ultralekkich mikrolotów na świecie, na którym dwukrotnie odbył podróż do Hiszpanii, Francji, Irlandii, przeleciał nad Alpami do Włoch na wysokości ponad 3 tyś. metrów. W 2007 r. poleciał Pegasusem przez Francję, Włochy (Sycylię) wokół Etny na Maltę. Stał się tym samym pierwszym człowiekiem w historii, który przeleciał z Anglii na Maltę, przez Alpy na wysokości ponad 3 tyś. m z prędkością ponad 110 km/h w silnym wietrze i turbulencjach. Pamięć jego GPS’a zarejestrowała trasy o łącznej długości 47 475,65 km.
Pewnego dnia w jego głowie zrodził się pomysł dokonania czegoś niezwykłego i uczczenia tym samym 81. rocznicy wyczynu Amy Johnson z 1930 roku.
Amy Johnson, kobieta której Dave zadedykował swój lot
Niesamowity lot Dave’a Sykes’a wymagał zastosowania w mikrolocie najnowocześniejszych i jednocześnie nietypowych rozwiązań technicznych. Idealnie do tej roli nadawał się mikrolot wyprodukowany przez brytyjską firmę P&M Aviation Quik. Specjalnie zmodyfikowany dla potrzeb Dave’a, umożliwiał mu pilotowanie bez użycia nóg, przez co jego lot był jeszcze bardziej niezwykły.
Napędzany 100 - konnym, czterocylindrowym silnikiem Rotax 912S, czterosuwowy silnik samolotu mógł latać z prędkością prawie 145 km/h . Maksymalna masa startowa mikrolotu to 450 kg, a minimalna długość, na jakiej może wylądować, to 200 metrów. Dodatkowy zbiornik paliwa zamontowany na mikrolocie pozwolił zabrać 145 litrów paliwa, które wystarczyło na 11 godzin lotu i pokonanie ponad 1100 km.
Zdjęcia z podróży Sykes'a
Podróż śmiałkowi ułatwiały najnowocześniejsze systemy GPS, radio UKF oraz Transponder, które umożliwiły nawigację i zapewniły stały kontakt z kontrolą ruchu lotniczego na niemal całym odcinku swojej podróży. Mikrolot wyposażony był także w tratwę ratunkową i satelitarny nadajnik ratunkowy. Nie ma wątpliwości, że do sukcesu wyprawy przyczyniło się bardzo dobre przygotowanie motolotni, ułatwiając radzenie sobie z wyzwaniami, które Dave napotkał podczas swojej wyprawy.
Więcej informacji o niesamowitym wyczynie Dave’a Sykes’a oraz zdjęć i filmów z wyprawy znajdziecie na stronie internetowej: www.soloflightglobal.com
Źródło i foto: SoloFlightGlobal
Komentarze