EPA wyznacza nowy standard ilości ołowiu w powietrzu
EPA podkreśla znaczenie paliw lotniczych jako “istotnych źródeł ołowiu w powietrzu”. Piloci zaczęli obawiać się, że nowe standardy ustalone w środę (15.10.2008) przez amerykańską Environmental Protection Agency, uderzą w przemysł lotniczy.
Nowy limit EPA w USA to, według Associated Press, pierwsze uaktualnienie od 1978 roku wyznaczające „zdrowy" standard ilości ołowiu, którego celem jest drastyczne zmniejszenie ilości toksycznego metalu w powietrzu o 90 procent. Nowy limit 15 mikrogramów na metr sześcienny, jest dziesięciokrotnie niższy od poprzedniego standardu. W Europie w roku 2005, średni poziom ołowiu wynosił 5 mikrogramów na metr sześcienny.
Badania naukowe potwierdzają obniżenie ilorazu inteligencji u dzieci narażonych na kontakt z ołowiem, statystycznie o 1 do 2 punktów w skali. Według EPA, „bezpiecznym” poziomem trującego pierwiastka byłby poziom około 2 mikrogramów. Skutkami toksyczności są również: zaburzenia tworzenia krwi, nadciśnienie tętnicze, neuropatia, a także uszkodzenia mózgu.
Działania podejmowane na szeroką skalę od 1978 roku w większości Państw, znacznie wyeliminowały ołów z przemysłu, paliw i chemii powszechnego użytku. Niestety to właśnie paliwa lotnicze są ciągle głównym jego źródłem, szczególnie w rejonach mocno zurbanizowanych. Póki co trudno określić jaki wpływ będą miały nowe regulacje na paliwo AVGAS100LL.
Nowy limit EPA w USA to, według Associated Press, pierwsze uaktualnienie od 1978 roku wyznaczające „zdrowy" standard ilości ołowiu, którego celem jest drastyczne zmniejszenie ilości toksycznego metalu w powietrzu o 90 procent. Nowy limit 15 mikrogramów na metr sześcienny, jest dziesięciokrotnie niższy od poprzedniego standardu. W Europie w roku 2005, średni poziom ołowiu wynosił 5 mikrogramów na metr sześcienny.
Badania naukowe potwierdzają obniżenie ilorazu inteligencji u dzieci narażonych na kontakt z ołowiem, statystycznie o 1 do 2 punktów w skali. Według EPA, „bezpiecznym” poziomem trującego pierwiastka byłby poziom około 2 mikrogramów. Skutkami toksyczności są również: zaburzenia tworzenia krwi, nadciśnienie tętnicze, neuropatia, a także uszkodzenia mózgu.
Działania podejmowane na szeroką skalę od 1978 roku w większości Państw, znacznie wyeliminowały ołów z przemysłu, paliw i chemii powszechnego użytku. Niestety to właśnie paliwa lotnicze są ciągle głównym jego źródłem, szczególnie w rejonach mocno zurbanizowanych. Póki co trudno określić jaki wpływ będą miały nowe regulacje na paliwo AVGAS100LL.
Źródło artykułu
Komentarze