Przejdź do treści
Źródło artykułu

Embraer zmienia system szkoleń na samoloty Phenom 100 i 300

Firma Embraer ogłosiła, iż w związku z serią incydentów zanotowanych podczas lądowań odrzutowca biznesowego Phenom 100 (m.in. dwukrotne niewyhamowanie przed końcem pasa startowego, spalenie opon, a także inne), wprowadziła nowe elementy do szkoleń na ten typ samolotu, a także dodatkowe dotyczące systemu brake-by-wire.

Od października zeszłego roku zanotowano sześć zdarzeń z udziałem tej maszyny, z czego w dwóch, które miały miejsce w Brazylii samolot wypadł poza pas (w żadnym z nich nie pojawiła się informacja o usterce hamulców), a dwóch kolejnych w USA, wystąpił pożar kół podwozia głównego (w jednym przypadku pilot otrzymał informację o awarii i zastosował hamowanie awaryjne). Szczegóły incydentów zostały zaprezentowane użytkownikom podczas aktualizacji programu i obsługi Phenom 100, w Naples, na Florydzie.

Wewnętrzne dochodzenie firmy skupiło się na usterkach mechanicznych, łącznie z kwestią powietrza w przewodach hamulcowych, urządzeń kontrolnych hamulców i zaworów, a także na działaniach pilotów. W systemie brake-by-wire, czujniki zamontowane na pedałach wysyłają elektryczny sygnał do jednostki kontrolującej hamulce, która kieruje ciśnieniem płynów hydraulicznych na każdym kole głównego podwozia.

Reakcja, jaką otrzymują piloci jest sztuczna, wywołana przez sprężyny połączone z układami sterującymi pedałów. Embraer poinformował, iż piloci mogą czasem mieć wrażenie, że samolot zbyt wolno traci prędkość, pomimo zastosowania maksymalnego hamowania. Zmiany w szkoleniach obejmują także ćwiczenie nowych elementów na symulatorach lotu w ośrodkach szkoleniowych Embraer CAE.

Są to m.in. operacje z krótkich pasów startowych (zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni), usterka hamulców z procedurą go-around i lądowaniem na lotnisku alternatywnym z użyciem hamulców awaryjnych, a także ćwiczenie mające zapobiec uszkodzeniu kół, których doświadczyli użytkownicy w opisywanych wcześniej zdarzeniach. Z dniem 10 marca, siedem z 56 samolotów tego typu latających w Ameryce Płn., otrzymało nowe urządzenia kontrolujące hamulce.

Tłumaczenie z FlightGlobal

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony