Przejdź do treści
Źródło artykułu

easyJet testuje nanotechnologię

easyJet, największa w Wielkiej Brytanii linia lotnicza, ogłosiła dzisiaj, że jest pierwszą komercyjną linią lotniczą, która testuje na swoich samolotach rewolucyjną nanotechnologiczną powłokę. Ma ona redukować opór powietrza i zwiększać wydajność wykorzystania paliwa.

Niezwykle cienka powłoka, wykorzystywana już w amerykańskich samolotach wojskowych, to usieciowany polimer, który wiąże się z farbą na powierzchni samolotu, a jego nałożenie zwiększa masę maszyny o zaledwie około 4 uncje (113 g). Powłoka redukuje osadzanie się odpadów na skrzydłach samolotu, krawędziach natarcia i innych powierzchniach, redukując w ten sposób opór powietrza. Producenci powłoki oceniają, że może ona zmniejszyć zużycie paliwa przez samoloty easyJet o 1 - 2%. Linia lotnicza postanowiła nałożyć powłokę na osiem samolotów i porównać zużycie paliwa w stosunku do reszty floty podczas 12-miesięcznego okresu próbnego.

Od kiedy w 1995 linia easyJet rozpoczęła swoją działalność, zawsze starała się zwiększać swoją wydajność, aby utrzymać niskie ceny. Pasażerowie zyskują dzięki niskim opłatom i mniejszemu śladowi węglowemu. W efekcie, podróżując na tych samych trasach i tym samym typem samolotu przyczyniają się do 22% mniejszej emisji dwutlenku węgla, niż pasażerowie innych linii lotniczych.

Wynik ten jest osiągany dzięki szeregowi dokonywanych inwestycji i wprowadzanych innowacji. Flota easyJet, składająca się z 194 samolotów, z których wiele jest wyposażonych w silniki Tech Insertion, jest jedną z najmłodszych w Europie – jednostki mają średnio poniżej 4 lat. Współczynnik obłożenia miejsc jest wyższy niż w przypadku innych europejskich linii lotniczych – wynosi ponad 87%. Jednosilnikowe samoloty easyJet wymagają mniejszej obsługi naziemnej niż duże jednostki i dowożą pasażerów na lotnisko położone niedaleko centrum miasta, często z dogodnymi połączeniami transportu publicznego. Ciężar maszyny jest zredukowany dzięki zastosowaniu lekkich wykładzin, a obecnie linia lotnicza zastanawia się również nad wproszeniem lżejszych siedzeń.

Komentarz Carolyn McCall, Dyrektor Generalnej easyJet: „Linia easyJet jest bardzo zadowolona z faktu prowadzenia testów z użyciem specjalnych powłok na samolotach. Wydajność jest dla nas bardzo ważna. Jeśli zdołamy znaleźć nowe sposoby zmniejszania ilości zużywanego paliwa, wynikające z tego korzyści będziemy mogli przenieść na naszych pasażerów, oferując im niższe ceny i zapewniając mniejszy ślad węglowy”.

Uwagi:

  1. Nano powłoka: „Nanotechnologiczna” powłoka jest polimerem, który umożliwia wysoką wydajność działania i sieciowania z materiałami, na których jest stosowana. Zawiera twarde, wytrzymałe elementy z akrylu i tworzy idealnie gładką powierzchnię, wypełniając „pory” powierzchni unikalną żywicą. Dzięki temu powstaje niewidzialna bariera, która ma zapobiegać przenikaniu zanieczyszczeń.

  2. Nakładanie powłoki: Podczas przygotowań stosowana jest polaryzująca dodatnio kąpiel z wykorzystaniem roztworu kwasu dikarboksylowego, mająca na celu oczyszczenie porów powierzchni, które mają być powlekane, oraz naładowanie powierzchni dodatnio. Pory zostają oczyszczone, naładowane, po czym powierzchnia jest gotowa na przyjęcie ujemnie naładowanych molekuł emulsji. Molekuły te są magnetycznie wciągane do wnętrza porów i zatrzymywane wewnątrz, podczas gdy wszelkie ochronne środki chemiczne zostają usieciowane, związane i utrwalone, co pozwala związać powłokę z farbą – zapobiega to migracji, blaknięciu i uszkodzeniom farby aż do momentu kolejnego malowania.

  3. Po nałożeniu powłoka ma mniej niż mikron grubości. Mikron, czyli w skrócie mikrometr, to jednostka miary równa jednej milionowej części metra.

  4. Specjalna powłoka jest nakładana i dystrybuowana w Wielkiej Brytanii przez organizację TripleO.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony