Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dobra decyzja KE w sprawie emisji CO2 w lotnictwie

Stowarzyszenia transportu lotniczego, organizacje i linie lotnicze są zdecydowanie przeciw systemowi podatku od emisji spalin (ang. European Trading Scheme, ETS), ponieważ stanowi on dodatkowe obciążenie finasowe i może wpłynąć na zmiejszenie ruchu pasażerskiego.

- Intensywna konkurencja cenowa na rynku lotniczym nie pozwala na przenoszenie dodatkowych kosztów na pasażera. Ponadto wysokie ceny paliw i niewielkie roczne zyski netto mogą łatwo przełożyć się na straty pod koniec roku w obliczu nieoczekiwanych wydarzeń, takich jak huragan Sandy. To sprawia, że linie lotnicze są bardzo wrażliwe na wszelkie decyzje, które mogą wpłynąć na ich wyniki finansowe – stwierdza Lida Mantzavinou, konsultant z londyńskiego oddziału Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej.

Komisja Europejska przełożyła dyskusję nad ETS na 2013 rok, kiedy zbierze się zgromadzenie ogólne Międzynarodowej Organizacji Transportu Lotniczego (ang. International Civil Aviation Organisation, ICAO).

- To wielka ulga dla europejskich linii lotniczych, takich jak IAG, Lufthansa i Air France/KLM, które przechodzą restrukturyzację i program redukcji kosztów. Te działania mają na celu zmniejszenie zatrudnienia oraz wygenerowanie 450 mln EUR (IAG) i 200 mln EUR (Lufthansa) oszczędności oraz zmniejszenie zadłużenia o 4 mld EUR (Air France/KLM) do 2015 roku. Jednocześnie przewoźnicy chcą wykorzystać potencjał tanich linii: Iberia Airlines i potencjalnie Vueling (IAG), Germanwings (Lufthansa), Transavia (Air France/KLM) – dodaje Mantzavinou. - Korzyści odniosą także linie amerykańskie, jako że statystyki ruchu lotniczego mierzone wskaźnikiem RPK w 23% generowane są pomiędzy Europą i Ameryką Północną. Beneficjentem decyzji KE będą także chińskie linie lotnicze, które poszerzają swoje operacje na rynku europejskim wprowadzając nowe trasy i zwiększając częstotliwość lotów.

Konsesus w sprawie ETS powinien zostać osiągnięty na wspomnianym już zgromadzeniu ogólnym ICAO w przyszłym roku. Frost & Sullivan przewiduje, że wprowadzenie zasad ETS w życie będzie miało miejsce dopiero w 2014 r. 

Źródło: www.frost.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony