Chiny wzrastającą siłą na rynku lotnictwa biznesowego
Chociaż producenci lotnictwa biznesowego prowadzą rywalizację w celu wykorzystania potencjału rynku chińskiego, to kraj ten wydaje się przygotowywać do przejęcia od nich głównej roli w tym sektorze lotnictwa. W ostatnim czasie dyrektor zarządzający spółki Embraer, Frederico Curado, ujawnił propozycję rządu chińskiego, który poszukuje zachodniego partnera w celu rozpoczęcia produkcji odrzutowców biznesowych.
Curado powiedział, że brazylijski producent rozważa zaangażowanie się w ten projekt. Niedawno ogłosił włączenie fabryki Harbin w majątek spółki joint venture z chińskim koncernem AVIC i produkcję w niej samolotów Legacy 600 i 650. Curado dodał, iż „Jako partner AVIC, Embraer nie będzie preferencyjnie traktowany i pozostaje w takiej samej sytuacji jak pozostali producenci tego sektora GA”. Chiny poszukują możliwości produkcji tańszych alternatyw dla zachodnich samolotów. Obecnie Państwo Środka posiada w eksploatacji tylko ok. 100 maszyn biznesowych i dlatego też posiada ogromne możliwości rozwoju.
Jak twierdzi Curado, Chiny są bardzo ambitne i nie jest tajemnicą, że w perspektywie chcą na własnym rynku posiadać pozycję najważniejszego producenta. W bieżącym roku Dassault znalazł w tym kraju nabywców na 10 modeli Falcon 7X, przy czym niektóre podzespoły do tych konstrukcji są już wytwarzane u lokalnych kooperantów. Również Cessna zaakcentowała swoją obecność w Chinach, gdzie dostarczyła 26 modeli Citation. Współpracuje również ze spółką Shenyang Aircraft, który produkuje model 162 Skycatcher.



Komentarze