Brak regularnych przeglądów przyczyną wypadku samolotu
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała raport z wypadku Cessny 210, który miał miejsce we wrześniu 2008 r. w Oakland, w Kalifornii. Publikacja w zamierzeniach ma służyć jako narzędzie szkoleniowe i ma pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych.
Według raportu, samolot odbywał lot widokowy na wysokości 1500 stóp MSL (Mean Sea Level), połączony z wykonywaniem zdjęć lotniczych. W pewnym momencie kontrolki zasygnalizowały spadek ciśnienia oleju w silniku, a następnie jednostka napędowa straciła moc. Pilot stwierdził, że najbezpieczniejszym wyjściem z sytuacji będzie natychmiastowe lądowanie na wodzie, co zakończyło się poważnym uszkodzeniem maszyny. W trakcie dochodzenia powypadkowego stwierdzono termiczne przebarwienia niektórych części wału korbowego i uszkodzenia wielu innych wewnętrznych elementów.
Komisja odkryła, iż wał korbowy pękł tuż przed drugim głównym łożyskiem, a jego powierzchnia została uszkodzona mechanicznie na skutek sił rotacji. Kilka fragmentów łożyska znaleziono w misce olejowej. Pęknięcie skrzyni korbowej nastąpiło nad cylindrem numer jeden. Analiza dokumentacji technicznej wyłoniła wiele nieprawidłowości dotyczących serwisowania i braku zgodności z zaleceniami producentów. Śledczy m.in. ustalili, iż silnik był użytkowany bez wykonywania cyklicznych przeglądów wynikających z przekroczenia określonych godzin czasu jego pracy.
Według NTSB prawdopodobną przyczyną zdarzenia była utrata mocy silnika z powodu rozpadu łożyska wału korbowego numer dwa, co w konsekwencji spowodowało pęknięcie wału. Czynnikiem, który miał istotny wpływ na zaistnienie wypadku była niewłaściwa konserwacja jednostki napędowej.
Więcej informacji: NTSB.gov
Tłumaczenie z GaNews
Według raportu, samolot odbywał lot widokowy na wysokości 1500 stóp MSL (Mean Sea Level), połączony z wykonywaniem zdjęć lotniczych. W pewnym momencie kontrolki zasygnalizowały spadek ciśnienia oleju w silniku, a następnie jednostka napędowa straciła moc. Pilot stwierdził, że najbezpieczniejszym wyjściem z sytuacji będzie natychmiastowe lądowanie na wodzie, co zakończyło się poważnym uszkodzeniem maszyny. W trakcie dochodzenia powypadkowego stwierdzono termiczne przebarwienia niektórych części wału korbowego i uszkodzenia wielu innych wewnętrznych elementów.
Komisja odkryła, iż wał korbowy pękł tuż przed drugim głównym łożyskiem, a jego powierzchnia została uszkodzona mechanicznie na skutek sił rotacji. Kilka fragmentów łożyska znaleziono w misce olejowej. Pęknięcie skrzyni korbowej nastąpiło nad cylindrem numer jeden. Analiza dokumentacji technicznej wyłoniła wiele nieprawidłowości dotyczących serwisowania i braku zgodności z zaleceniami producentów. Śledczy m.in. ustalili, iż silnik był użytkowany bez wykonywania cyklicznych przeglądów wynikających z przekroczenia określonych godzin czasu jego pracy.
Według NTSB prawdopodobną przyczyną zdarzenia była utrata mocy silnika z powodu rozpadu łożyska wału korbowego numer dwa, co w konsekwencji spowodowało pęknięcie wału. Czynnikiem, który miał istotny wpływ na zaistnienie wypadku była niewłaściwa konserwacja jednostki napędowej.
Więcej informacji: NTSB.gov
Tłumaczenie z GaNews
Źródło artykułu
Komentarze