Alternatywne biopaliwo z oleju jatrofy
Air New Zealand zdecydowanie wspiera rozwój alternatywnego paliwa, twierdząc, że można zaoszczędzić ponad 1 360 kg paliwa podczas 12 godzinnego lotu, używając biopaliwa z oleju roślinnego zamiast popularnego Jet A. Taką opinię linie lotnicze wyraziły po tym, jak w grudniu 2008 roku przeprowadziły lot testowy Boeing’a 747-400 na 50% mieszance Jet A i oleju z nasion jatrofy.
Mimo, że testy trwały zaledwie kilka godzin, to przeprowadzono ponad dwanaście pomiarów parametrów pracy silników na różnych wysokościach i w różnych warunkach. Po tym doświadczeniu operator jest przekonany, że znalazł potencjalne możliwości znacznych oszczędności na paliwie, co w efekcie może przynieść 60 procentową redukcję emisji gazów cieplarnianych. Do 2013 roku Air New Zealand chce zaspokajać 10 procent swojego zapotrzebowania na paliwo ze źródeł alternatywnych.
Jak się jednak okazuje firma w tego typu działaniach nie jest osamotniona. Poza Air New Zealand przez ostatnie półtora roku testy przeprowadziły także Boeing Continental, Japan Airlines i Virgin Atlantic. Nie wszystkie z wymienionych firm są jednak zgodne co do tego, które alternatywne źródło byłoby lepsze, co może w znaczący sposób opóźnić proces certyfikacji.
Boeing bardziej popiera wykorzystanie lnicznika siewnego niż jatrofy, a wybiegając w przyszłość stawia raczej na biopaliwa z alg. Zarówno jatrofa jak i lnicznik siewny przyjmują się na mało wydajnych ziemiach, przy czym lnicznik można by łatwiej dostosować do upraw w klimatach USA, bez konieczności rezygnacji z innych upraw. Obecnie jest uprawiany w stanie Waszyngton, Montanie, Idaho i Dakocie.
Statystyki podają, że w USA samoloty odpowiedzialne są za około 3 % emisji dwutlenku węgla, a zmniejszenie ilości zużywanego paliwa w dużym stopniu będzie zależało od dostępności certyfikowanego alternatywnego źródła napędu.
Na ostateczne rozwiązanie tej kwestii przyjdzie nam jednak poczekać, gdyż jak dotąd nie udało się osiągnąć porozumienia co do źródła pochodzenia nowego paliwa.
Tłumaczenie na podstawie artykułu ze strony AvWeb.
Komentarze