Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rocznica uruchomienia pierwszego połączenia międzynarodowego przez PLL LOT

Samolotem za granicę! 92 lat temu ruszyły połączenia międzynarodowe PLL LOT.

Pierwsze zagraniczne loty – z lotniska na warszawskim Polu Mokotowskim na lotnisko w Bukareszcie – oficjalnie zainaugurowano 1 kwietnia 1930 roku. "Granice polskości zakreśli zasięg polskich samolotów" – brzmiało hasło reklamowe polskiego przewoźnika. Kolejnymi kierunkami międzynarodowymi były Ateny, Bejrut i Helsinki.

LOT zainicjował działalność 1 stycznia 1929 roku. Jeszcze w tym samym roku rozstrzygnięto konkurs na logo przewoźnika. Wygrał projekt plastyka Tadeusza Gronowskiego przedstawiający stylizowanego żurawia w locie (uznanego oficjalnie za godło w 1931 r.). Wówczas też dodano do pierwotnej nazwy przymiotnik "Polskie".

W 1933 roku LOT przeniósł się na nowe lotnisko na Okęcie pod Warszawą. Wybudowano tam nowoczesny terminal, a także hangary, magazyny i warsztaty.

Połączenia lotnicze realizowano wówczas głównie maszynami: Fokker F VII (10 miejsc), PWS-24 (6 miejsc) i Junkers F 13 (6 miejsc). W kolejnych latach flota znacznie się rozrosła. W latach 1935-1936 zakupiono nowoczesne samoloty: Douglas DC-2, Lockheed L-10A Electra i Junkers Ju 52/3m, a następnie Lockheed L-14H Super Electra.

Okładka Przewodnika Polskiej Komunikacji Lotniczej, 1932. (fot. Polona)

Na pokładach samolotów pasażerowie mogli liczyć na komfortowe warunki. "Kajuty samolotów są szczelne i z nastaniem chłodów ogrzewane; dlatego też pasażerowie nie potrzebują ubierać się specjalnie ciepło. Ponieważ jednak jest dozwolone otwieranie okien, wskazane jest posiadanie okrycia (pledu) na nogi. Pasażerowie mogą wynajmować pledy w biurach PLL LOT w portach lotniczych” – napisano w przewodniku Polskiej Komunikacji Lotniczej z 1932 roku.

Podróże lotnicze LOT-em tak we wrześniu 1933 roku zachwalał minister przemysłu i handlu dr Ferdynand Zarzycki: „Dzięki doskonałym i wygodnie urządzonym aparatom, sprawnej i wyszkolonej obsłudze, punktualności odlotów i przylotów, krótkotrwałości podróży, niskiej cenie biletów, brakowi kurzu i spokojowi w drodze – polskie linie lotnicze „LOT” dają pasażerowi to maksimum korzyści i zadowolenia, jakiego można wymagać od linii komunikacyjnej. Wobec tego, każdego musi zadziwić, że szersze warstwy społeczeństwa nie korzystają z tego tak szybkiego i wygodnego środka komunikacji”.


Mapa połączeń lotniczych, m.in. realizowanych przez LOT, 1938. (fot. Polona)

Pochwał pod adresem polskiego przewoźnika nie szczędzili także cudzoziemcy. „Ukończywszy podróż z Salonik do Tallina ich samolotami, czuję się w obowiązku pisemnie wyrazić Panom mój wielki podziw dla komfortu, punktualności i bezpieczeństwa na ich liniach powietrznych. Chciałabym również wyrazić Panom moje uznanie dla nadzwyczajnej grzeczności i uprzejmości ich pracowników we wszystkich portach lotniczych” – napisała w maju 1933 roku Elizabeth Corbett, córka posła brytyjskiego w Finlandii.


Uroczystość na lotnisku Okęcie z okazji osiągnięcia przez pilota PLL LOT Mieczysława Witkowskiego 1000000 km w służbie lotnictwa komunikacyjnego, 1937. (fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe)

W momencie wybuchu wojny – we wrześniu 1939 roku – PLL LOT dysponował 26 samolotami. Większość z nich została internowana na terenie Rumunii. W czasie wojny zniszczeniu uległa infrastruktura lotniskowa na Okęciu. Działalność przewoźnika udało się wznowić w 1945 roku. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony