Przejdź do treści
Źródło artykułu

Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa sygnatariuszem porozumienia na rzecz zrównoważonego lotnictwa

Instytucje badawcze z 13 krajów zadeklarowały prace na rzecz lotnictwa przyjaznego środowisku. Wśród wspólnych celów deklaracji „Zero Emission Aviation“ (ZEMA) jest rozwój nowych technologii dla napędów i paliw oraz rozwiązania dla miejskiej mobilności powietrznej. Jednym z sygnatariuszy deklaracji ZEMA, ogłoszonej i podpisanej podczas Międzynarodowego Forum Badań Lotniczych (International Forum for Aviation Research), jest Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa.

W przyszłości lotnictwo nie powinno mieć praktycznie żadnego negatywnego wpływu na środowisko – do takiej konkluzji doszły organizacje badawcze tworzące Grupę ZEMA dążącej do celu jakim jest lotnictwo bezemisyjne.

Strategia zorientowana wyłącznie na wzrost, stosowana w przeszłości, nie jest rozwiązaniem dla transportu lotniczego przyszłości. Grupa ZEMA uznała za niewystarczające skupienie się wyłącznie na rozwoju istniejących samolotów lub silników i postuluje opracowanie i wdrożenie nowych technologii.

W tym kontekście, ważną rolę mogą odegrać paliwa, ponieważ procesy spalania są zawsze związane z emisjami. Dlatego też organizacje badawcze zobowiązały się do zaangażowania się w rozwój alternatywnych źródeł energii dla nowej technologii napędowej. Planowane są również prace  nad optymalizacją tras lotów – wymagać to będzie dostarczenia odpowiednich danych oraz samolotów, które będą mogły operować ekologicznie na tych trasach. Dalszy nacisk ma zostać położony na mobilność powietrzną w mieście i loty elektryczne. Jednocześnie Grupa ZEMA zobowiązała się w swoim oświadczeniu do opracowywania tych zmian w sposób zgodny z potrzebami i wymaganiami społeczeństwa.

Pracujemy nad realizacją celów tej deklaracji poprzez udział w ambitnych programach badawczych. Razem z naszymi europejskimi partnerami zainicjowaliśmy w tym roku projekt IMOTHEP na rzecz opracowania hybrydowego napędu elektrycznego w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych powodowanych przez lotnictwo komercyjne. Z początkiem 2021 roku ruszy też inny europejski projekt: ASSURED-UAM, którego jesteśmy liderem, na rzecz zintegrowanego transportu dronami nad obszarami zurbanizowanymi. Rozwiązania nad którymi pracujemy pomogą skutecznie walczyć z negatywnymi skutkami zmian klimatu oraz przygotować się na rozwój miejskiej mobilności powietrznej, obejmującej swoim zasięgiem większe aglomeracje – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Jak podkreślają sygnatariusze porozumienia, czasu na wprowadzenie zmian jest mało, bo zgodnie z postanowieniami Światowej Konferencji Klimatycznej w Paryżu z 2015 roku, ​​emisje gazów cieplarnianych do atmosfery powinny zostać zredukowane do zera w drugiej połowie XXI wieku. Z kolei „Zielony Ład” Komisji Europejskiej zawiera cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w Europie już do 2050 r. Komisja Europejska podkreśla przy tym, że do osiągnięcia tego celu konieczne będą znaczne inwestycje.

Tekst deklaracji “Zero Emission Aviation” dostępny jest TUTAJ.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony