Przejdź do treści
Źródło artykułu

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa i General Electric przedłużają współpracę strategiczną na kolejne 15 lat

11 stycznia 2021 roku odbyło się oficjalne podpisanie umowy pomiędzy przedstawicielami Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa oraz GE. Przedmiotem podpisanego porozumienia jest przedłużenie współpracy strategicznej na następne 15 lat oraz dalsze rozwijanie jednego z największych ośrodków technologicznych w Europie – Engineering Design Center.

Engineering Design Center (EDC) jest jednym z najbardziej znanych na świecie biur projektowych działających na potrzeby GE. Jego siedziba mieści się na warszawskim Okęciu na terenie Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Pracownicy EDC realizują światowe projekty z trzech branż: lotnictwa, energetyki oraz energii odnawialnej. Od ponad 20 lat tworzą innowacyjne rozwiązania dla przemysłu. Aktualnie w strukturze EDC pracuje ponad 1300 osób, z czego ponad 40 proc. załogi stanowią pracownicy Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Jesteśmy w partnerskich relacjach z GE od ponad dwóch dekad. To unikalny przykład partnerstwa publiczno-prywatnego, które sprawdza się w wymagających realiach rynkowych. EDC łączy kulturę organizacyjną jednej z największych firm z branży inżynierskiej z najlepszym zapleczem laboratoryjno-naukowym. To połączenie pozwala na zdobywanie i wykorzystywanie praktycznej wiedzy inżynierskiej w dużych, międzynarodowych projektach. Cieszę się, że razem z naszym partnerem GE będziemy kontynuować tę współpracę przez kolejne lata – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.


Uroczyste podpisanie umowy o współpracy

Podpisanie umowy między General Electric i Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa to dowód na to, jak wysoce GE ceni umiejętności polskich inżynierów i współpracę z polskim światem nauki – dodaje Marian Lubieniecki, prezes zarządu General Electric Company Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor zarządzający Engineering Design Center.


Uroczyste podpisanie umowy o współpracy

By uczcić to wydarzenie wiceprezes Rady Ministrów, Jarosław Gowin wystosował oficjalny list do sygnatariuszy oraz pracowników EDC. W piśmie tym podkreśla, że inżynierowie Engineering Design Center to światowej klasy specjaliści, którzy swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystują przy wsparciu polskiego instytutu będącego częścią Sieci Badawczej Łukasiewicz. 

„Ich kompetencje inżynierskie są wysoko cenione przez odbiorców biznesowych ze względu na jakość i innowacyjność proponowanych rozwiązań. Jestem przekonany, że przyszłość branży inżynieryjnej będzie tworzyć się właśnie w Polsce” – zaznacza wicepremier Jarosław Gowin i dodaje także:

„Rozwiązania i nowe technologie tworzone w partnerstwie międzynarodowym dzięki potencjałowi polskich naukowców i inżynierów skupionych w Łukasiewiczu mogą stać się nie tylko remedium na niespokojne czasy, ale kołem zamachowym przemian, które sprawią, że polska gospodarka stanie się pionierem rozwiązań, które mają szansę zmienić świat na lepsze. Rozwój polskiej gospodarki i podniesienie poziomu inwestycji są kluczowe dla wzmacniania pozycji Polski na świecie. Jestem przekonany, że podejmowanie takich wyzwań, jak tych nad którymi pracują specjaliści Engineering Design Center, będzie realizacją polskich ambicji do aktywnego udziału w globalnym wyścigu technologicznym”.

Globalne kompetencje EDC

EDC łączy ponad 125 lat innowacji tworzonych przez GE z polską myślą techniczną i zapleczem naukowym, zapewnianym przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa od 1926 roku.

GE oraz Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa stale inwestują w infrastrukturę badawczo-rozwojową EDC oraz rozwój kompetencji pracowników, aby mieć pewność, że kadra inżynierska ma dostęp do najnowszych i najbardziej zaawansowanych możliwości badawczych. To bowiem przekłada się na ich krajowe i międzynarodowe sukcesy.

W EDC mamy w sumie 10 najwyższej klasy laboratoriów badawczych, które umożliwiają naszym inżynierom nie tylko projektowanie innowacyjnych rozwiązań, ale także testowanie ich tutaj na miejscu w Warszawie. Wiele z urządzeń, które zespoły EDC projektują i wspierają po wyprodukowaniu, znajduje się w zakładach przemysłowych w Polsce – to m.in. projektowane w Warszawie światowej klasy silniki lotnicze, które są wykorzystywane przez polskiego narodowego przewoźnika, PLL LOT – podkreśla dyrektor zarządzający Engineering Design Center, Marian Lubieniecki.


Po podpisaniu umowy. Od lewej: Piotr Dardziński - Prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz; Marian Lubieniecki - Prezes Zarządu General Electric Company Polska; Dyrektor Zarządzający Engineering Design Center; Paweł Stężycki - Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa

Inżynierowie EDC mogą poszczycić się także sukcesami inżynierskimi na skalę światową, jak współtworzenie najnowszego silnika GE – Catalysta (pierwszego silnika GE zaprojektowanego w całości poza Stanami Zjednoczonymi), zaprojektowanie części krawędzi spływu skrzydła do samolotu Airbus A350XWB-1000 czy zaprojektowanie i wdrożenie do produkcji turbiny jednego z największych na świecie silników lotniczych GEnx, który jest stosowany w samolotach Boeing 787 Dreamliner oraz stanowi wyłączny napęd czterosilnikowego samolotu Boeing 747-8.

W EDC powstały także komponenty do najnowocześniejszej turbiny gazowej klasy H (GE 9HA.01), która została zainstalowana w Elektrowni Dolna Odra w Polsce. Zespół inżynierów EDC specjalizujący się w energii odnawialnej brał też udział w projektowaniu i testowaniu najpotężniejszej na świecie działającej morskiej turbiny wiatrowej – Haliade X.

Jesteśmy niezwykle dumni z zespołu EDC i udanej współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa. W ciągu ostatnich 20 lat nasze zespoły rozrosły się, a ich projekty znacznie się rozszerzyły. Dziś inżynierowie EDC projektują jedne z najbardziej zaawansowanych produktów i usług dla klienta globalnego, jakim jest GE. Wspólnie widzimy nowe obszary współpracy, m.in. w obszarze redukcji emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym i energetycznym. Przedłużenie umowy na kolejne 15 lat pozwala nam realizować bieżące projekty jednocześnie rozwijając programy dostosowane do długoterminowych innowacji strategicznych w nowych obszarach – dodaje Gary Mercer, wiceprezes GE Aviation.


Gary Mercer, wiceprezes GE Aviation

Łukasiewicz wspiera porozumienie z GE

Wymiar tej współpracy jest ważny także dla całego Łukasiewicza, którego warszawski instytut jest częścią od 2019 roku. Długoterminowa współpraca z amerykańskim koncernem technologicznym, jakim jest GE to dla Łukasiewicza szansa na zwiększenie potencjału naukowo-badawczego całej sieci.

Łukasiewicz wykorzystując unikalne kompetencje 4500 naukowców i inżynierów już dziś realizuje projekty naukowo-badawcze z globalnymi markami. Są wśród nich przedstawiciele branż: m.in. przemysłowej, biotechnologicznej, handlowej, energetycznej, elektrotechnicznej oraz telekomunikacyjnej. Alians General Electric i instytutu należącego do Łukasiewicza daje nam szerokie możliwości współpracy przy najbardziej znaczących i zaawansowanych projektach dla branż lotniczej i energetycznej, bo innowacyjne rozwiązania współtworzone przez inżynierów Łukasiewicz-ILOT są wykorzystywane w przemyśle na całym świecie. Umowa ta otwiera też możliwość współpracy całego Łukasiewicza z GE na poziomie projektowym i badawczo-rozwojowym. Jesteśmy gotowi do wspólnego poszukiwania możliwości rozwoju i inwestycji w najnowsze technologie oraz poszukiwania źródeł ich finansowania, które ostatecznie w postaci technologii wspólnie moglibyśmy komercjalizować i które mogłyby pracować na rzecz polskiej gospodarki – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Plany na przyszłość

Pomimo utrudnionych warunków działania związanych z pandemią działalność EDC w kolejnych latach jest ustabilizowana. Ma to związek m.in. z rosnącym udziałem w europejskich projektach grantowych, bogatym portfolio badań laboratoryjnych, ale nie tylko.

W ramach EDC, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz GE widzą wiele obszarów do działania i rozwoju. Kontynuowany będzie udział inżynierów EDC w strategicznych projektach klienta grupy GE. Rozwijana będzie także współpraca w zakresie kluczowych wyzwań technologicznych m.in. rozwoju technologii prowadzących do zeroemisyjnego lotnictwa (w tym napędów hybrydowych), oraz technologii związanych z odnawialnymi źródłami energii dla branży energetycznej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony