Instytut Lotnictwa wspiera rozwój wiedzy o bezpiecznym użytkowaniu bezzałogowców
12 maja 2017 roku Instytut Lotnictwa wspólnie ze Stowarzyszeniem Bezzałogowych Systemów Latających zorganizował konferencję oraz spotkanie otwarte poświęcone bezpiecznemu użytkowaniu bezzałogowców, na które zaproszeni zostali zarówno profesjonaliści, jak również amatorzy.
Uczestnikami konferencji na temat bezpieczeństwa eksploatacji BSL byli czołowi przedstawiciele polskich instytucji i firm zajmujących się tematyką bezzałogowców. Prezentacje dotyczyły m.in. wykorzystania BSL w akcjach ratunkowych, ochronie środowiska, ochronie infrastruktury (linie energetyczne, wały przeciwpowodziowe) oraz akcjach poszukiwawczych. Spotkanie było także okazją do zaprezentowania nowoczesnych systemów antydronowych. Jednym z takich systemów pochwalili się też przedstawiciele Instytutu Lotnictwa.
Część otwarta zgromadziła zarówno młodszych, jak i starszych pasjonatów bezzałogowców. Uczestnicy spotkania zmierzyli się z pytaniami w Narodowym Teście Wiedzy o Dronach, aby przetestować swoją dotychczasową wiedzę. (Przeczytaj: Wyniki pierwszego narodowego testu wiedzy dla operatorów i kandydatów na operatorów bezzałogowych statków powietrznych)
Istotnym uzupełnieniem spotkania była dyskusja panelowa z przedstawicielami Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Centrum Naukowo-Badawczego Ochrony Przeciwpożarowej – Państwowy Instytut Badawczy, kancelarii prawnej Domański Zakrzewski Palinka oraz twórcami aplikacji Droneradar. Uczestnicy spotkania pytali m.in. o możliwość fotografowania terenów zamkniętych (np. kolejowych), minimalne wymagania dla instrukcji operacyjnej, wymagania dotyczące latania na własnym terenie oraz wewnątrz budynków. Prosili też o uściślenie terminu „granica zabudowy” oraz wyjaśnienie pewnych szczegółów w organizacji struktur przestrzeni powietrznej wokół Warszawy. Wyrazili też obawę, że nadmierna regulacja korzystania z przestrzeni powietrznej może utrudnić korzystanie z niej tradycyjnych użytkowników takich jak modelarze.
Z kolei prelegenci zachęcali uczestników do udziału w konsultacjach organizowanych w związku z tym przez EASA (European Aviation Safety Agency), np.: www.easa.europa.eu/system/files/dfu/NPA%202017-05%20%28A%29_0.pdf.
Komentarze