Wyniki pierwszego narodowego testu wiedzy dla operatorów i kandydatów na operatorów bezzałogowych statków powietrznych
Niniejszym prezentujemy wyniki pierwszego narodowego testu wiedzy dla operatorów i kandydatów na operatorów bezzałogowych statków powietrznych. Zamysłem badania było sprawdzenie stanu wiedzy operatorów bezzałogowców, którzy są nową grupą w środowisku lotniczym, a którzy korzystają z przestrzeni powietrznej na takich samych, jak inni zasadach.
Internetowy test w formie ankiety przygotowaliśmy wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Badanie było całkowicie anonimowe i wzięło w nim udział 633 osoby.
Średnia zdobytych punktów: 10,88 na 17 możliwych do zdobycia. Liczba osób bez ŚK (Świadectwa Kwalifikacji): 341 54%. Liczba osób z ŚK (Świadectwem Kwalifikacji): 292 46%
Poniżej, publikujemy wyniki podzielone na dwie grupy: osób bez (lewa kolumna) i osób z (prawa kolumna) świadectwem kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego (uprawnienie wydawane przez ULC).
Wnioski:
Program szkolenia do uzyskania Świadectwa Kwalifikacji wydawanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego podnosi świadomość operatorów. Osoby z świadectwem kwalifikacji uzyskały znacząco lepsze wyniki z testu.
- Średnia poprawnych odpowiedzi wśród osób bez ŚK: 54%
- Średnia poprawnych odpowiedzi wśród osób z ŚK: 76%
Najbardziej problematycznymi pytaniami dla osób bez świadectwa kwalifikacji były (w kolejności od najtrudniejszego):
- Aktywna przestrzeń powietrzna w której nie mogę ubiegać się o zgodę na lot, to: TSA
- Służba Informacji Powietrznej FIS w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Jest po to, żeby służyć pomocą
- Aktywność stref lotniczych sprawdzamy w: AUP
Najbardziej problematycznymi pytaniami dla osób z świadectwem kwalifikacji były (w kolejności od najtrudniejszego):
- Aktywna przestrzeń powietrzna w której nie mogę ubiegać się o zgodę na lot, to: TSA
- Rekreacyjny lot dronem o maksymalnej masie startowej mniejszej niż 600gr w strefie kontrolowanej lotniska CTR, jest możliwy: W odległości większej niż 1km od granicy lotniska, ale nie wyżej niż 30m AGL
- Czy bez Świadectwa Kwalifikacji, mogę latać swoim dronem w mieście? Jeśli dron waży więcej niż 600gr, nie można latać w mieście
Komentarz do pytania o loty w miastach: z przeprowadzonego badania jasno wynika, że przepisy dotyczące latania w miastach bezzałogowymi statkami powietrznymi, nie są jasne (podano stosunkowo dużą liczbę nieprawidłowych odpowiedzi) i wymagają doprecyzowania ze strony ustawodawcy.
Pytanie o flightradar24
Jest zastanawiający fakt, że większa liczba błędnych odpowiedzi została udzielona przez osoby ze ŚK. 4% więcej badanych bez ŚK, odpowiedziało poprawnie na to pytanie.
Wnioski podsumowujące
- Test w istocie, był testem sprawdzenia możliwości przeszukiwania i zrozumienia oficjalnych publikacji lotniczych. Znajomość absolutnych podstaw jest wymagana do lektury ze zrozumieniem AIP oraz wybranych rozporządzeń ustawodawcy
- Jako organizatorzy testu i twórcy droneradar, zalecamy używanie aplikacji (sprawdzanie przestrzeni oraz zaznaczenie miejsc lotów) bowiem dostępny bezpłatnie program upraszcza ogrom zagadnień z dziedziny lotnictwa do 3 zrozumiałych światełek (zielony - można latać, czerwony - zakaz lotów, pomarańczowy - istnieją ograniczenia)
- Czy zatem istnieje to minimum wiedzy niezbędne do poruszania się w przestrzeni powietrznej? Trudno odpowiedzieć. Najlepiej, gdy uczestnicy ankiety odpowiedzą na to pytanie sami przed sobą. W egzaminach lotniczych jest taka reguła: zalicza 75%, czyli w tym teście, wymagana byłaby odpowiedź prawidłowa na 13 pytań.
Na koniec, chcielibyśmy serdecznie podziękować Maciejowi Włodarczykowi (PAŻP) oraz Pawłowi Szymańskiemu (ULC) za pomoc w opracowaniu badania oraz Tadeuszowi Korduli i Pawłowi Sudołowi, za pomoc w dystrybucji informacji o ankiecie.
Wyniki pierwszego narodowego testu wiedzy dla operatorów i kandydatów na operatorów bezzałogowych statków powietrznych w większej rozdzielczości można znaleźć tutaj (LINK)
Komentarze