Przejdź do treści
Źródło artykułu

Instytut Lotnictwa testuje system ADS-B do integracji ruchu systemów załogowych i bezzałogowych

W dniu 9 sierpnia 2018 roku w okolicach Warszawy odbyła się pierwsza seria bezzałogowych lotów testowych z udziałem przedstawicieli Instytutu Lotnictwa (Zakład Systemów Bezzałogowych) oraz DroneRadar. Celem lotów było testowanie systemu ADS-B do użytku w statkach bezzałogowych oraz jego integracja z systemami pokładowymi bezzałogowców.

Systemy lokalizacji ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) montowane na statkach bezzałogowych stanowią wstęp do integracji ruchu systemów załogowych i bezzałogowych we wspólnej przestrzeni powietrznej. Taka integracja zdecydowanie zwiększy poziom bezpieczeństwa operacji lotniczych poprzez umożliwienie wzajemnej widoczności pomiędzy pilotami statków bezzałogowych i załogowych. Odczytywane przez statki bezzałogowe informacje o położeniu innych użytkowników mogą być podstawą do opracowania systemów typu collision-avoidance.

Celem testów przeprowadzonych wspólnie przez Instytut Lotnictwa i DroneRadar było sprawdzenie zasięgów systemu ADS-B zainstalowanego na bezzałogowcu oraz badanie wpływu transmisji ADS-B na pracę pokładowych urządzeń i modemów radiowych (zarówno wąskopasmowych jak i szerokopasmowych). Badany był również wpływ pokładowych systemów radiowych na działanie systemu ADS-B.


Bezzałogowiec wykorzystany w lotach testowych przez Instytut Lotnictwa został wyposażony w moduł ADS-B typu IN/OUT produkcji Aerobits (aerobits.pl). Moduł pracuje w zakresie częstotliwości lotniczych ADS-B – 1090 MHz z mocą wyjściową 2W. Moduł jest wyposażony w autonomiczny odbiornik GPS oraz wysokościomierz barometryczny.

Po stronie naziemnej została zainstalowana ruchoma stacja odbiorcza ADS-B typu IN (produkcji Aerobits) zintegrowana z dwoma modemami GSM (Creotech), która która była przemieszczana w różne lokalizacje terenowe podczas trwania testów.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony