Przejdź do treści
Tablica poświęcona pamięci Macieja Akslera/ fot. Instytut Lotnictwa
Źródło artykułu

Inicjatywa Instytutu Lotnictwa – Odsłonięcie tablicy poświęconej pamięci Macieja Akslera

30 maja 2012 roku o godz. 15.00 w Kwidzynie odbyło się uroczyste odsłonięcie tablicy poświęconej pamięci Macieja Akslera na budynku przy ul. Braterstwa Narodów 52. Właśnie w tym domu mieszkała rodzina wybitnego polskiego pilota doświadczalnego.

W uroczystości udział wziął między innymi Burmistrz Kwidzyna Andrzej Krzysztofiak, Przewodniczący Rady Miasta Kwidzyna Kazimierz Gorlewicz, zastępca dyrektora departamentu techniki lotniczej Urzędu Lotnictwa Cywilnego Zygmunt Mazan – były pilot doświadczalny i kolega Akslera, Dyrektor Europejskiego Technikum Lotniczego w Warszawie Ryszard Szczepański, przedstawiciele Instytutu Lotnictwa w Warszawie, który był inicjatorem upamiętnienia zasłużonego pilota oraz Harcerze. Obecni byli także dziennikarze lokalnych mediów.

Maciej Lech Aksler urodził się 17 maja 1947 roku w Kwidzynie. Jednak jego rodzina przeniosła się do Warszawy, gdy miał 3 lata. Lotnictwem zainteresował sie bardzo wcześnie. W V klasie szkoły podstawowej zapisał się do pracowni modelarstwa lotniczego w Pałacu Młodzieży. W 1966 roku rozpoczął studia na Politechnice Warszawskiej na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa. W marcu 1973 ukończył studia uzyskując tytuł magistra inżyniera o specjalności osprzęt i automatyka lotnicza. Jeszcze będąc na studiach, w roku 1971 rozpoczął szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Warszawskim, którego uwieńczeniem było zdobycie licencji pilota szybowcowego w roku 1972. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę w Państwowych Zakładach Lotniczych Okęcie w Warszawie w Oddziale Prób w Locie. Najpierw pracował na stanowisku konstruktor – obserwator prób w locie a także zajmował się opracowywaniem programów prób, nadzorował ich przebieg i analizował wyniki. Brał udział w lotach doświadczalnych w charakterze obserwatora a później także jako pilot.

30 maja 1978 uzyskał licencję pilota samolotowego zawodowego, następnie angaż pilota fabrycznego a cztery lata później – uprawnienia pilota samolotowego doświadczalnego II klasy. Uprawnienia pilota samolotowego doświadczalnego I klasy uzyskał w grudniu 1987. W swoim dorobku lotniczym miał 5400 godzin lotów na 56 typach i odmianach samolotów. Na próbach lotniczych spędził aż 3500 godzin. Oblatał 10 nowych konstrukcji lotniczych, 17 ich modyfikacji oraz kilkaset samolotów produkowanych seryjnie. Za całokształt działalności lotniczej Krajowa Rada Lotnictwa i Skrzydlata Polska w 2000 roku przyznała mu Honorowe Wyróżnienie Błękitne Skrzydła.

Zginął 29 lipca 2006 roku podczas wykonywania lotu próbnego ultralekkim samolotem Sky Cruiser B. Został pochowany na warszawskich „Powązkach”.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony