Przejdź do treści

Spotkania w spr. uszczegółowienia zasad wykonywania lotów w ATZ Babice przy podejściu na RWY 15 lotniska Okęcie

W dniu 21.02.2011 r. w PAŻP odbyło się spotkanie z przedstawicielami użytkowników lotniska Babice i PAŻP. Celem spotkania było uszczegółowienie zasad wykonywania lotów w ATZ Babice przy podejściach do lądowania na RWY 15 lotniska Okęcie. W spotkaniu wzięli udział również przedstawiciele zarządu KTL AOPA Poland i Aeroklubu Polskiego.

Spotkanie rozpoczął J. Kołakowski. Poinformował uczestników o problemach występujących w czasie równoczesnych podejść na 15 lotniska Okęcie i intensywnych lotów po kręgu na lotnisku Babice, a następnie zwrócił się do P. R. Ochwata, Kierownika APP Warszawa, z prośbą o przybliżenie zagadnienia.

Pan R. Ochwat omówił przypadki naruszania przez pilotów wykonujących loty z lotniska Babice ustalonych warunków wykonywania lotów, m. in. w zakresie przestrzegania nakazanych wysokości lotu. Przykłady zilustrował prezentacją zarejestrowanych sytuacji z faktycznego ruchu.

A. Szumowski stwierdził, że procedury dolotu do lotniska Okęcie i górne wysokości ATZ Babice są opracowane prawidłowo i ścisłe przestrzeganie ich przez pilotów nie będzie powodowało naruszeń. Zaproponował żeby wycofać możliwość wykonywania zakrętu w prawo przy starcie z RWY 10 z Babic.

Z. Mrozek przekazał informacje, że w AIP VFR dokładnie opisano zasady wykonywania lotów po kręgu i zwrócił się z prośbą do Instytucji bazujących na Babicach o informowanie pilotów statków powietrznych, przylatujących do tych instytucji o zasadach użytkowania ATZ Babice.

Uczestnicy spotkania zauważyli, że większość problemów generują piloci obcych statków powietrznych, przylatujących do Babic. Trudne sytuacje powstają nie tylko na styku przestrzeni TMA i ATZ, ale również w samym ATZ, tym bardziej, że AFIS Babice nie ma możliwości sterowania natężeniem ruchu na kręgu.

J. Dragič zaproponował, aby na mapach Babic wrysować podejście do lotniska Okęcie, gdyż przylatujący coraz częściej goście nie mają świadomości wykonywania podejścia dokładnie pod trasą dolotową do lotniska kontrolowanego.

R. Ochwat zaproponował utworzenie LoA pomiędzy FIS i AFIS i wprowadzenie punktów przekazania łączności przed wlotem w ATZ, aby umożliwić pilotom wyprzedzające oswojenie się z sytuacją na kręgu.

Zasygnalizowano przypadki wzbudzania ACAS (TCAS) przy podejściach na RWY 15, spowodowane błędnymi ustawieniami wysokościomierzy sprzężonych z transponderem lub błędnymi wskazaniami samych transponderów.

W. Kapitan zasugerował potrzebę wzmocnienia procesu szkolenia pilotów w zakresie obsługi transpondera, zwłaszcza w kontekście częstych błędnych wskazań Modu C. Informatorzy FIS powinni restrykcyjnie weryfikować wskazania Modu C transponderów.

J. Kołakowski zaapelował, aby posługiwanie się Modem C było monitorowane na etapie szkolenia pilotów, w trakcie lotu i po nim (raportowanie) - po stronie instruktorów i załóg oraz, w zakresie weryfikacji wskazań modu C - po stronie ATS.

Rekomendacje :

  1. Zrezygnować z wykonywania prawego kręgu z RWY 10 lotniska Babice przy wykorzystywaniu RWY 15 na Okęciu. Z tej zasady wyłączyć śmigłowce oraz wykonywanie prawego kręgu za zgodą TWR Okęcie. Projekt zapisu w AIP VFR przygotuje Centrum Usług Logistycznych Lotnisko Warszawa Babice (CULLWB) w terminie zgodnym z najbliższą publikacją AIRAC.

  2. W karcie Babic w AIP VFR wrysować ścieżkę podejścia na RWY 15 lotniska Okęcie. Odpowiedzialne APK PAŻP. Termin - zgodnie z najbliższą publikacją AIRAC.

  3. Wprowadzić punkty przekazania łączności pomiędzy FIS i AFIS z propozycją umieszczenia ich w LoA lub INOP (do rozważenia). Odpowiedzialny APO w porozumieniu z ARI PAŻP i CULLWB. Termin - do 31 marca 2011 r.

  4. Zweryfikować procedury postępowania służb ATS w odniesieniu do Modu C. Odpowiedzialne APO - termin do 31 marca 2011 r.

  5. W ATIS EPWA, przy podejściu na RWY 15 umieszczać informację o aktywności lotniska Babice. Sprawę pilotuje Pan Jacek Dragič w porozumieniu z APOA (Pan J. Koć). Termin - 31 marca 2011 r.


Notatkę sporządził: J. Koć

FacebookTwitterWykop

Nasze strony