Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie PC

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w Brukseli odbyło się 32 posiedzenie Rady Tymczasowej (Provisional Council - PC) EUROCONTROL.

W skład Provisional Council wchodzą przedstawiciele państw członkowskich organizacji EUROCONTROL w randze szefów cywilnych władz (nadzorów) lotniczych oraz ich wojskowi odpowiednicy. Rada jest odpowiedzialna za wdrażanie polityki EUROCONTROL oraz nadzorowanie pracy organizacji. Pełni również funkcję doradczą dla Komisji EUROCONTROL oraz przygotowuje środki niezbędne do realizacji zadań przez Komisję.

Celem 32. posiedzenia było zaaprobowanie projektów decyzji dla Komisji EUROCONTROL w następujących kwestiach:

  • wysokości opłat trasowych obowiązujących od 1 stycznia 2010 roku (w Polsce 40,06 Euro),
  • stopy procentowej dla spóźnionych opłat trasowych w 2010 roku (11,58% w skali roku),
  • drugiej edycji dokumentu ESARR 1 (Nadzór nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym),
  • trzeciej edycji dokumentu ESARR 2 (Raportowanie i ocena zdarzeń w zarządzaniu ruchem lotniczym),
  • przyjęcia propozycji budżetu EUROCONTROL na 2010 rok (707 539 399 Euro).

W drodze głosowania na stanowisko prezesa PC kadencji 2010-2011 wybrano Patricka GANDIL (Francja). Wybrano również dwóch wiceprezesów. Zostali nimi: Salvatore SCIACCHITANO (Włochy) i Eric KROESE (Holandia).

Przyjęto także raport Komisji do Spraw Regulacji w Zakresie Bezpieczeństwa (Safety Regulation Commission) za 2009 rok. W raporcie znajduje się szczegółowe omówienie spraw związanych z:

  • Just Culture”,
  • krajowymi systemami raportowania o zdarzeniach w zarządzaniu ruchem lotniczym,
  • koniecznością zapobiegania naruszeniom przestrzeni powietrznej,
  • zgłaszaniem przypadków odchyleń od nakazanej wysokości lotu w przestrzeni powietrznej o zredukowanym minimum separacji pionowej (RVSM).

Szczególną uwagę zwrócono na konieczność wprowadzenia istotnych zmian instytucjonalnych w EUROCONTROL w przyszłym roku. Zmiany będą spowodowane podjęciem przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zadań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym. Natomiast EUROCONTROL pozostanie nadal odpowiedzialna za zarządzanie przepływem ruchu lotniczego (ATFM) w Europie oraz za sprawy opłat trasowych. Będzie również zapewniała wsparcie państw członkowskich w realizacji inicjatywy SES II oraz we wdrażaniu systemu SESAR. Zostanie również doprecyzowana rola Centrum Kontroli Górnej Przestrzeni Powietrznej EUROCONTROL w Maastricht w kontekście Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej - FABEC. Stwierdzono, ze EUROCONTROL powinna nadal ułatwiać osiąganie wyznaczonych celów bezpieczeństwa w ATM państwom członkowskim, które nie należą do Unii Europejskiej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony