Przejdź do treści
Kokpit samolotu pasażerskiego, fot. Inmarsat
Źródło artykułu

Dane meteo z samolotów - WMO i IATA zacieśniają współpracę

Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) oraz Światowa Organizacja Meteorologiczna (WTO) podpisały porozumienie w celu rozwoju automatycznego systemu raportowania danych meteorologicznych przez komercyjne statki powietrzne.

Nowa inicjatywa, zwana WMO and IATA Collaborative AMDAR Program (WICAP), ma na celu rozszerzenie istniejącego systemu WMO Aircraft Meteorological Data Relay (AMDAR) i aktywizowanie z obszarów, z których uzyskiwano dotąd niewielką liczbę danych. Oczekuje się, że do programu, w którym uczestniczy około 40 linii lotniczych i kilka tysięcy samolotów pasażerskich i cargo, dołączy wiele nowych linii partnerskich.

„Jednym z wielu niefortunnych aspektów kryzysu związanego z COVID-19 była poważna utrata - do 90% - danych meteorologicznych pochodzących z samolotów w wyniku gwałtownego spadku liczby operacji lotniczych i lotów pasażerskich od marca 2020 r.” - powiedział Sekretarz Generalny WMO, profesor Petteri Taalas. „Służby meteorologiczne i inni dostawcy danych próbowali zrównoważyć tę stratę, ale nastąpił wymierny negatywny wpływ na dokładność prognoz pogody w wyniku redukcji danych AMDAR” - dodał.

„Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem lotnictwa, a zapewnienie liniom lotniczym i innym zainteresowanym stronom dostępu do najbardziej kompleksowych i wiarygodnych danych dotyczących prognoz pogody jest niezbędne, aby to osiągnąć” - powiedział Alexandre de Juniac, przewodniczący IATA. „Ważne jest, aby przy odbudowie i wznowieniu działalności linie lotnicze były w stanie wykorzystać wszystkie dostępne koszty i efektywność operacyjną", dodał.

Jedną z takich możliwości jest lepsze wykorzystanie prognoz pogody i innych informacji meteorologicznych, które wynikają z lepszej dostępności danych AMDAR ”- podreślał de Juniac. System obserwacyjny AMDAR dostarcza dziennie ponad 800 tys. wysokiej jakości danych odnośnie temperatury powietrza oraz prędkości i kierunku wiatru, wraz z wymaganymi informacjami o położeniu i czasie, a także zwiększającą się liczbę pomiarów wilgotności i turbulencji.

Informacje te są dostarczane służbom meteorologicznym i zasilają systemy prognozowania pogody. Te z kolei wspierają tworzenie prognoz i produktów usług pogodowych dla lotnictwa. System AMDAR wniósł pozytywny wkład i poprawił prognozy pogody, które mają kluczowe znaczenie dla wydajności i bezpieczeństwa linii lotniczych i lotnictwa w momencie, gdy branża stara się uczynić latanie bardziej zrównoważonym i ograniczyć jego wpływ na zmianę klimatu. IATA będzie również odpowiedzialna za promowanie udziału linii lotniczych w programie i pomoc w koordynowaniu rozwiązań technicznych w zakresie przekazywania danych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony