AOPA Italy świętuje obchody 50. rocznicy rajdu Rzym-Tokio

SIAI-Marchetti S-205 podczas lotu Roma-Tokyo, fot. Avionews

15 listopada 1970 r., miesiąc po wylocie z rzymskiego portu lotniczego „Urbe”, czteromiejscowy jednosilnikowy samolot z napędem tłokowym SIAI-Marchetti S-205, pilotowany przez Mario Panviniego Rosatiego (1935-1997), wylądował na tokijskim lotnisku Haneda. Na jego pokładzie znajdował się również reporter telewizyjny RAI, Giancarlo Zane. Pokonanie trasy o długości ponad 19 tys. km wymagało 26 międzylądowań i spędzenia w powietrzu łącznie 90 godzin. Przedsięwzięcie miało na celu upamiętnienie podobnego lotu wykonanego w 1920 r. przez pilota Arturo Ferrarina i mechanika Guido Masiero.

Włoski Aeroklub oraz AOPA Italy (którego w latach 90 tych prezesem był Mario Panvini Rosati) wraz z Italy-Japan Foundation upamiętniają wyczyn, który w 1970 r., w środku włoskiego cudu gospodarczego, okazał się jednym z najważniejszych dokonań lotnictwa ogólnego tego kraju po II wojnie światowej. Przelot przez połowę globu na wschód był demonstracją udanej odbudowy włoskiego przemysłu lotniczego, który w tym zakresie wyróżniał się w latach dwudziestych XX wieku.

To znaczące przedsięwzięcie miało również na celu umocnienie pokrewieństwa i więzi między narodami Włoch i Japonii. Ambasador Umberto Vattani przemawiając podczas uroczystości upamiętniającej oba loty powiedział: „Obchody te są częścią wielkiego wydarzenia, które zaprezentowaliśmy w Senacie Republiki Włoskiej w grudniu ubiegłego roku i rozpoczęliśmy na początku tego roku dużą wystawą zainaugurowaną przez szefa Sztabu Sił Powietrznych na lotnisku Centocelle w Rzymie, z którego w 1920 roku wystartowali Ferrarin i Masiero's.

Jest to też świadectwo możliwości technologicznych naszego przemysłu lotniczego. Pamiętne przedsięwzięcie sprzed pół wieku zostało osiągnięte dzięki wkładowi firmy SIAIMarchetti, która dostarczyła samoloty (obecnie spółka ta przekształciła się w Leonardo SpA, największą włoską grupę przemysłową z zakresu lotnictwa i obrony); współpracy z Esso (ExxonMobile Europe), która dostarczyła paliwo na cały lot, oraz BOAC - British Overseas Airways Corporation - obecnie British Airways - która zapewniła pomoc naziemną. Ze względu na ograniczenia wynikające z pandemii Covid-19, część imprez upamiętniających i zbliżająca się publikacja o tym niezwykłym wydarzeniu, zostały przesunięte na początek 2021 r.

Źródło: IAOPA
comments powered by Disqus