Hiszpania: katalonia zatwierdza rozbudowę lotniska w Barcelonie przy sprzeciwie aktywistów
Władze Katalonii i operator hiszpańskich lotnisk AENA zatwierdziły we wtorek wartą 3,2 mld euro rozbudowę lotniska El Prat, głównego portu lotniczego w Barcelonie. Decyzji sprzeciwiają się ekolodzy i przeciwnicy masowej turystyki.
Projekt zakłada przedłużenie jednego z pasów startowych o pół kilometra oraz przebudowę i rozbudowę terminali. Budzi on jednak sprzeciw ekologów, ponieważ ma wpływ na obszary chronione, objęte programem Natura 2000.
W związku z tym plan rozbudowy lotniska będzie musiał jeszcze zostać zatwierdzony przez Komisję Europejską.
Według Salvadora Illi, szefa regionalnych władz Katalonii, modernizacja lotniska jest „kluczową decyzją dla konkurencyjności” regionu i stworzenia „międzykontynentalnego hubu” transportowego.
Planowana rozbudowa El Prat budzi sprzeciw przeciwników masowej turystyki, którzy planują na niedzielę kolejne protesty m.in. w Barcelonie.
„Więcej samolotów oznacza większe zanieczyszczenie miasta, które już teraz osiągnęło granicę wytrzymałości” – oceniła Aina Vidal, posłanka lewicowego bloku Sumar.
W 2024 roku do Hiszpanii przyjechała rekordowa liczba 94 mln zagranicznych turystów. Wśród nich było prawie 2,5 mln Polaków, również najwięcej w historii.
Zlokalizowane około 12 km na południowy zachód od centrum Barcelony lotnisko El Prat jest drugim co do wielkości lotniskiem w Hiszpanii – po lotnisku Barajas w Madrycie – i jednym z najbardziej ruchliwych w Europie.
Obecnie El Prat może obsłużyć około 55 mln pasażerów rocznie. Po rozbudowie, która ma się rozpocząć do końca dekady i potrwać do 2033 r., liczba ta ma wynieść 70 mln.
Z Madrytu Marcin Furdyna (PAP)
mrf/ zm/



Komentarze