Port Lotniczy Katowice: Zmiana organizacji ruchu na parkingu P1
W środę 10 lipca 2019 r. w Katowice Airport wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu na parkingu P1, który znajduje się przed terminalami pasażerskimi. Zarządzające lotniskiem, Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA uruchomi nową strefę wyjazdową, jednocześnie zamknięte zostaną bramki dotychczas służące do opuszczenia parkingu P1. Uruchomienie nowej strefy poprawi płynność i szybkość wyjazdu z parkingu.
Nowa strefa wyjazdowa, licząca 6 bramek (dotychczas były to 4 bramki), będzie w pełni zautomatyzowana i samoobsługowa. Płatność za korzystanie z infrastruktury parkingowej, znajdującej się przed terminalami pasażerskimi, możliwa będzie tylko w automatach płatniczych lub zbliżeniowo, w kwocie do 50 zł, przy użyciu terminali zamontowanych przy każdym ze stanowisk wyjazdowych. Po opłaceniu biletu w automacie płatniczym czas na wyjazd z parkingu wynosi 25 minut. Na bramkach wyjazdowych system zeskanuje tablicę rejestracyjną i otworzy automatycznie szlaban, jeżeli wystąpi błędny odczyt, rezerwowo można użyć biletu parkingowego.
Do dyspozycji korzystających z infrastruktury parkingowej będzie dziewięć automatów płatniczych. Trzy zlokalizowane w hali ogólnodostępnej terminalu pasażerskiego C, po jednym w halach ogólnodostępnych terminali pasażerskich A i B. Ponadto jeden automat znajdzie się na wysepce przed terminalem C i jeden na wysepce przed terminalem A. Dodatkowo dwa automaty ulokowane zostały bezpośrednio przed strefą wyjazdową. Fakturę za skorzystanie z infrastruktury parkingowej przed terminalami pasażerskimi, będzie można otrzymać w punkcie obsługi parkingu zlokalizowanym w pobliżu strefy wyjazdowej. Klienci legitymujący się ważną „kartą parkingową osoby niepełnosprawnej”, do 30 minut od chwili wjazdu na parking P1, zwolnieni są z opłaty za korzystanie z infrastruktury parkingowej. Po upływie wskazanego czasu, wnoszą opłatę zgodnie z cennikiem. Zwolnienie z opłaty otrzymuje się po zgłoszeniu do obsługi parkingu lub do punktu informacji w terminalu pasażerskim A.
Uruchomienie nowej strefy wyjazdowej z parkingu P1, oznacza zakończenie pierwszego etapu rozbudowy infrastruktury parkingowej przed terminalami pasażerskimi. W drugim etapie, na przełomie lipca i sierpnia br., na parkingu P1 do użytku zostanie oddanych 660 nowych miejsc postojowych. Dzięki tej inwestycji liczba miejsc postojowych na parkingu P1 wzrośnie do 2 160. Biorąc pod uwagę również miejsca postojowe na parkingu P2, który dedykowany jest głównie pasażerom korzystającym z siatki połączeń czarterowych, liczba miejsc postojowych na parkingach Katowice Airport, po oddaniu do użytku nowej infrastruktury, wynosić będzie w sumie ok. 6 700.
– Ze względu na specyfikę ruchu w Katowice Airport, który jest największym polskim portem w segmencie obsługi ruchu czarterowego, parkingi i drogi wewnętrzne są dla nas istotnym elementem infrastruktury. W ramach zaplanowanego do 2025 roku programu rozbudowy lotniska będziemy konsekwentnie rozwijać infrastrukturę parkingową. W przyszłym roku wybierzemy wykonawcę przebudowy układu drogowego. Od ostatniego ronda na drodze wojewódzkiej nr 913, które znajduje się przed lotniskiem, układ drogowy zostanie całkowicie przebudowany. Droga zostanie poprowadzona we fragmencie pod wiaduktem rewitalizowanej linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry. Następnie pobiegnie prosto do nowego ronda, skąd w lewo pojedziemy nową drogą w stronę terminali, a w prawo w stronę cargo city. – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu GTL SA, firmy zarządzającej pyrzowickim lotniskiem.
Tomasik dodaje, że: Aktualnie pracujemy także nad koncepcją zagospodarowania gruntów, na których znajduje się m.in. stara wieża kontroli lotów, tzw. budynek wielofunkcyjny i parking P2. Na tym terenie chcemy w przyszłości wybudować m.in. terminal centralny z infrastrukturą towarzyszącą, w tym parkingami wielopoziomowymi. Te drugie powstaną z pewnością szybciej od terminala centralnego. Do 2025 roku chcielibyśmy dysponować liczbą ok. 20 tys. miejsc postojowych, w dobrym standardzie, w tym w znacznej mierze na parkingach wielopoziomowych.
Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA od ponad dekady nieustannie realizuje w Katowice Airport proces inwestycyjny. W listopadzie 2018 roku zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej samolotów (pps) cargo. Do użytku oddano cztery nowe stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. Drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo wystartował w grudniu ubiegłego roku i zakończy się w czwartym kwartale 2019 roku. W jego ramach płyta postojowa jest powiększana na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów typu Airbus A320/Boeing737. W drugiej połowie 2019 roku rozpocznie się budowa płyty postojowej samolotów (pps), która połączy znajdującą się w zachodniej części portu pps 1 ze wschodnią pps 3. W ramach tej inwestycji powstanie 9 nowych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C (np. Airbus A320/Boeing 737). Po zakończeniu tego projektu w KTW jednocześnie będzie mogło parkować 45 samolotów kodu C. Budowa płyty to także pierwszy etap przedsięwzięcia związanego z rozbudową bazy do obsługi technicznej samolotów. Grunty znajdujące się przed nową płytą przeznaczone są pod dwa, nowe hangary. Ponadto w trzecim kwartale bieżącego roku wystartuje przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz budowa centralnej wartowni. W 2019 roku zakończy się przygotowanie koncepcji zagospodarowania centralnej części portu, która pozwoli określić wielkość i lokalizację nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim - nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów (w tym wielopoziomowego) oraz drugim hotelem i biurowcem. Przeprowadzone analizy pozwolą podjąć decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej. Ponadto GTL SA chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.
Na terenie portu inwestują partnerzy GTL SA. We wrześniu 2018 roku uruchomiony został Hotel Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem i zarządzającym obiektem jest Polski Holding Hotelowy. Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Trwa wyposażanie w niezbędne urządzenia nowej wieży kontroli lotniska. Razem z GTL SA Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.
Komentarze