Przejdź do treści
Źródło artykułu

Goldman Sachs: zapotrzebowanie na paliwo lotnicze na świecie wzrośnie do 2040 r. o 45 proc.

Według prognoz Goldman Sachs zapotrzebowanie na paliwo lotnicze na świecie wzrośnie do 2040 r. o 45 proc. Jak tłumaczą ekonomiści, wynika to ze spodziewanego wzrostu liczby pasażerów linii lotniczych oraz wyzwań dot. zielonych alternatyw.

Według prognoz Goldman Sachs, światowy popyt na paliwo lotnicze i inne rodzaje nafty lotniczej będzie rósł do 2040 r., a wzrost wyniesie 3,2 miliona baryłek dziennie (45 proc.), do 10,3 miliona baryłek dziennie. Ekonomiści prognozują mocny, średni roczny wzrost popytu o 0,2 miliona baryłek dziennie w ciągu najbliższych pięciu lat, który stopniowo będzie spadał do 0,1 miliona baryłek dziennie pod koniec 2030 r.

Jak zaznaczono w środowym komunikacie, dwa czynniki wspierają prognozę zapotrzebowania na paliwo - przewidywany gwałtowny wzrost liczby pasażerów linii lotniczych oraz wyzwania dot. zielonych alternatyw.

Ekonomiści Goldman Sachs spodziewają się, że liczba pasażerów linii lotniczych podwoi się do 2040 r. w porównaniu z 2023 r., ponieważ gospodarki rynków wschodzących znajdują się na wczesnym etapie wdrażania podróży lotniczych, kiedy wzrost dochodów prowadzi do szczególnie szybkiego wzrostu liczby podróży lotniczych.

W komunikacie podkreślono, że podróże lotnicze są znacznie bardziej wrażliwe na PKB niż transport drogowy. Przy obecnym poziomie globalnego PKB na mieszkańca, taki sam wzrost dochodów zapewnia większy wzrost przepływu pasażerów w transporcie lotniczym, niż posiadania pojazdów. Podkreślono, że silny wzrost ruchu lotniczego będzie stanowił siłę napędową dla popytu na paliwo lotnicze.

W przypadku drugiego czynnika, wyzwań dot. zielonych alternatyw, zaznaczono, iż SAF (sustainable aviation fuels, zrównoważone paliwa lotnicze - PAP) obecnie stanowią mniej niż 1 proc. paliwa lotniczego. Zrównoważone paliwo lotnicze to alternatywne paliwo wytwarzane z surowców innych niż ropa naftowa, które ogranicza emisje pochodzące z transportu lotniczego.

Według ekonomistów niewielkie nakłady na SAF, wiążące ograniczenia technologiczne i wysoki udział kosztów paliwa w cenach biletów lotniczych stanowią poważne wyzwania dla zwiększenie skali wykorzystania zrównoważonych paliw lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony