Przejdź do treści
Boeing 747-8 podczas startu (fot. Dave Subelack)
Źródło artykułu

Nowa generacja odrzutowców pasażerskich niedługo zastąpi obecne Air Force One

W niedalekiej przyszłości nowa generacja odrzutowców pasażerskich Boeing 747-8 zastąpi obecny model prezydenckiego samolotu Air Force One. Maszyny, dzięki nowym silnikom od GE, będą miały o 15% mniejsze zużycie paliwa i emisję CO2 w stosunku do obecnych, w które wyposażone są samoloty zasilające flotę Sił Powietrznych USA.

„Air Force One to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Stanów Zjednoczonych jak i urzędującej głowy naszego państwa” – mówi Deborah James, Sekretarz ds. Sił Powietrznych USA. Jednoczesnie podkreśla, że Boeing 747-8, który lata od 2011 roku, został uznany za jedyny amerykański model samolotu „posiadający funkcje niezbędne do realizacji prezydenckiej misji wspierającej”.

Jak donosi Bloomberg, Siły Powietrzne USA zdecydowały się na zakup trzech samolotów Boeing 747-8, które przejmą obowiązki modeli 747-200B. Żywotność tych drugich, po 30 latach latania, zakończy się w 2017 roku.

Konstrukcja nowych maszyn zostanie zmodyfikowana i wyposażona w specjalne systemy awioniczne oraz technologie nawigacyjne i komunikacyjne. Przedstawiciele Boeinga wskazują, że obecny Air Force One posiada możliwość tankowania paliwa podczas lotu, a na jego pokładzie znajduje się „podniebny Gabinet Owalny” o powierzchni 370 m2 oraz dwie kuchnie, w których można przygotować posiłki dla 100 osób jednocześnie.

Każdy egzemplarz 747-8 wyposażony zostanie w silniki GEnx-2B. Ich konstrukcja wzorowana jest na modelu GE90, najpotężniejszym silniku w historii lotnictwa. Nowe silniki są jednak lżejsze i bardziej wydajne. Wraz z bliźniaczą konstrukcją GEnx-1B zasilającą Dreamlinera pozostają jedynymi silnikami wykorzystywanymi w lotnictwie komercyjnym, w których łopatki wentylatora zbudowane są z ultralekkich materiałów opartych na kompozytach węglowych. Dzięki tym i innym innowacyjnym rozwiązaniom silniki są dużo cichsze, a ich zużycie paliwa i emisja CO2 jest o 15% mniejsza niż w silnikach CF6, w które wyposażone są obecne samoloty zasilające flotę Air Force One.


Silnik GEnx-1B podwieszony pod skrzydłem Dreamlinera (fot. Adam Senatori)

W 2011 roku Dreamliner zasilany przez silnik GEnx-1B przemierzył połowę kuli ziemskiej na pojedynczym baku paliwa. Następnie, po jednym międzylądowaniu i uzupełnieniu paliwa, obleciał resztę kuli ziemskiej. Podczas pierwszego etapu podróży Dreamliner ustanowił rekord pokonania dystansu w swojej klasie wagowej, przemierzając 10 337 mil morskich.


Przy ciągu o mocy 569 kiloniutona, silnik GE90-115B jest najpotężniejszym silnikiem w historii lotnictwa. To więcej niż łączna moc Titanica (204 kN) i rakiety Redstone (338 kN), która wyniosła pierwszego obywatela USA w przestrzeń kosmiczną. (fot. GE Aviation)

GE cały czas pracuje nad udoskonalaniem swoich silników. Przyszły model – GE90, nazwany GE9X, zostanie wyposażony w komponenty wykonane w technologii druku 3D oraz części z lekkich, wytrzymałych i odpornych na ciepło kompozytów z matrycą ceramiczną. Dzięki zastosowanym technologiom silniki osiągną jeszcze większą wydajność, niż obecne.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony