Przejdź do treści
Źródło artykułu

GE Aviation: Powietrzne autostrady i system nawigacyjny RNP

W świecie, który stosunkowo niedawno wyszedł z kryzysu, wiele firm ciągle poszukuje oszczędności, a każdy, nawet najmniejszy wydatek, musi mieć swoje uzasadnienie. Również branża lotnicza poszukuje rozwiązań, które pozwoliłyby na redukcję kosztów, a w konsekwencji na poprawę wyników finansowych. Na przełomie ostatnich lat przewoźnicy próbowali różnych metod – od wprowadzenia dodatkowych opłat za paliwo, poprzez zmniejszenie limitu bagażu w przeliczeniu na jednego pasażera, wprowadzenie do oferty półstojących miejsc w samolotach, czy redukcję nierentownych połączeń. Wszystkie te rozwiązania miały jednak negatywne przełożenie na pasażerów, którzy musieli ponieść pewne konsekwencje wprowadzanych zmian. Czy istnieją inne sposoby zmniejszenia wydatków, które nie wpływałyby negatywnie na pasażerów linii lotniczych?

Opublikowane przez firmę GE Aviation wyniki badania Powietrzne autostrady pokazują, że linie lotnicze w samych tylko Stanach Zjednoczonych mogłyby zaoszczędzić przynajmniej 65,6 miliona dolarów rocznie zmniejszając jednocześnie emisję dwutlenku węgla i skracając czasu lotu. Jest to możliwe, jeśli na 46 średniej wielkości lotniskach w Stanach Zjednoczonych zastosowane zostałyby nowe tory lotu. Problem jest bardzo aktualny, biorąc pod uwagę prognozę Federalnego Zarządu Lotnictwa FAA, która przewiduje, że krajowy ruch powietrzny podwoi się w przeciągu kolejnych 20 lat, a w 2021 roku z samolotów będzie już korzystać miliard pasażerów.

Wyniki badania Powietrzne autostrady zostały opublikowane w kluczowym momencie debaty nad przyszłością starzejącej się infrastruktury kontroli ruchu powietrznego w Stanach Zjednoczonych, w ramach której dodatkowe inwestycje są coraz częściej oceniane pod kątem sprawdzonych korzyści dla gospodarki, środowiska i podróżnych. Wyniki badania przeprowadzonego przez GE pokazują, że ich uzyskanie możliwe byłoby poprzez szybkie wdrożenie systemu nawigacyjnego RNP (Required Navigation Performance) i jego wykorzystanie podczas podchodzenia samolotów do lądowania. Dzięki temu, możliwe stałoby się osiągnięcie następujących rocznych oszczędności:

  • 48,8 mln litrów paliwa lotniczego (co odpowiada 527 lotom z Nowego Jorku do Los Angeles w obie strony)

  • 65,6 mln USD (równowartość 1573 pensji pracownika na średnim stanowisku)

  • 124 600 ton CO2(ilość dwutlenku węgla wchłaniana co roku przez 1 384 095 drzew)

  • 747 dni czasu trwania lotu (dwa lata spędzone w powietrzu)


Czym jest system nawigacyjny RNP?

Technologia RNP sprawia, że samoloty mogą latać ściśle zdefiniowanymi torami lotu bez konieczności korzystania z popularnych dziś technologii, takich jak sygnały nawigacyjne nadawane drogą radiową z ziemi. Niezależność od sztywnej infrastruktury naziemnej w połączeniu z dużą precyzją nawigacji satelitarnej i zaawansowanymi technologiami komputerowymi umożliwiają opracowanie krótszych, bardziej spójnych i ekonomicznych torów lotu. Może to przyczynić się do zmniejszenia liczby spóźnionych lotów, co umożliwi złagodzenie kosztownych zatorów w ruchu powietrznym.

„Nie ma powodu, dla którego północnoamerykański przemysł lotniczy miałby być nadal uzależniony od naziemnego systemu nawigacyjnego opracowanego w latach czterdziestych poprzedniego wieku” – powiedział kapitan Brian Will, dyrektor firmy Airspace Modernization and Advanced Technologies for American Airlines

Centrum badawcze National Center of Excellence for Aviation Operations Research ocenia, że całkowite koszty wszystkich opóźnień w transporcie powietrznym na terenie Stanów Zjednoczonych wynoszą rocznie około 32,9 miliarda dolarów. Ponadto Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego ICAO szacuje, że zwiększenie wydajności w wyniku zastosowania systemu RNP umożliwi zmniejszenie światowej emisji CO2 o 13 milionów ton rocznie. Usługi RNP wchodzą w skład portfolio GE Ecomagination – globalnej inicjatywy, której celem jest wprowadzanie na rynek nowych technologii, które pomogą rozwiązywać problemy związane z ochroną środowiska.

„Badanie Powietrzne autostrady opracowane przez GE Aviation jasno wskazuje ogromne korzyści płynące z zastosowania nawigacji satelitarnej. Systemy RNAV i RNP są korzystne dla wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej. Kontrolerzy ruchu lotniczego i piloci będą mogli pracować bezpieczniej dzięki mniejszej liczbie transmisji radiowych. Obciążenie dla kontrolerów zostanie zmniejszone, a piloci będą mieli lepszą wiedzę na temat bieżącej sytuacji w powietrzu. Systemy RNAV i RNP mogą także przyczynić się do zmniejszenia hałasu i emisji spalin na lotnisku. Na ich zastosowaniu skorzystają więc wszyscy” – dodał Brian Will.

Gdzie działa system RNP?

System RNP stosowany jest już w wielu miejscach na świecie. W Brisbane w Australii sponsorowane przez rząd tego kraju symulacje wykazały, że zastosowanie systemu RNP przy podchodzeniu do lądowania pozwoliło przewoźnikom lotniczym zaoszczędzić 400 068 kg paliwa lotniczego rocznie, mimo że wdrożenie procedur było możliwe tylko w 18% floty samolotów. Na podstawie tych wyników agencja rządowa Airservices Australia wdraża obecnie system RNP na 28 portach lotniczych na terenie całego kraju, szacując, że przewoźnicy zaoszczędzą w ten sposób prawie 31 milionów kg paliwa lotniczego rocznie.

Dodatkowe materiały:

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony