Przejdź do treści
NTSB
Źródło artykułu

Raport NTSB: Trzy ofiary lotu VFR w warunkach IMC

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała raport z wypadku Pipera PA-32-300R, który 2 października 2011 r. rozbił się w Zachodniej Wirginii. W wyniku zdarzenia zginęły trzy osoby.

W streszczeniu raportu czytamy:

"Pilot, który nie posiadał uprawnień do lotu według instrumentów, otrzymał podczas briefingu przedodlotowego aktualne dane meteorologiczne i został poinformowany, że lot VFR w takich warunkach nie jest rekomendowany. Pomimo tego zdecydował się lecieć w ciemną noc. Trzydzieści minut po starcie uzyskał aktualizację danych pogodowych wskazującą, że wzdłuż planowanej trasy lotu oraz na lotnisku docelowym warunki są na pograniczu VFR i IFR.

Około czterech minut przed wypadkiem, pilot informował kontrolę ruchu lotniczego, że "Traci VFR”. Kontroler zapytał, czy będzie w stanie kontynuować lot w ramach przepisów IFR i czy chce, żeby złożyć plan lotu IFR. Pilot poinformował "Że może lecieć IFR", ale odmówił złożenia planu lotu IFR. Chwilę po tym urwał się kontakt z samolotem".


Statek powietrzny zahaczył o czubki drzew i obracając się zderzył z ziemią. Dane radarowe wykazały, że pilot wcześniej wykonał szereg chaotycznych manewrów, tym zakręt o 360 stopni, a następnie zaczął się zniżać i uderzył w ziemię z dużą prędkością. Te manewry miały miejsce w ciągu ostatnich kilku minut lotu i były prawdopodobnie wynikiem przestrzennej dezorientacji.

We wraku samolotu nie było kart IFR, ale śledczy odnaleźli folder VFR i podejściówki lotniskowe. Prawdopodobną przyczyną zdarzenia był fakt, iż pilot nie posiadający uprawnień IR podjął decyzję o kontynuowaniu lotu z widocznością w warunkach lotu wg wskazań przyrządów, w wyniku czego doznał dezorientacji przestrzennej, a następnie doprowadził do kolizji z ziemią w górzystym terenie.

Raport z ustaleniami ekipy śledczej został przygotowany przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) i opublikowany jako narzędzie edukacyjne, które ma pomóc pilotom uczyć się na błędach innych.

Raport ERA12FA012 z tego zdarzenia znajduje się tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony