FAA zatwierdziła nowe systemy bezpieczeństwa dla tłokowych modeli Cirrusa
Firma Cirrus stała się pierwszym producentem samolotów tłokowych, który uzyskał zatwierdzenie Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) dla dwóch systemów bezpieczeństwa wyprodukowanych przez Garmina: ESP (Electronic Stability and Protections), który ma za zadanie odciążyć pilota i pomóc zachować pełną kontrolę położenia w locie bez autopilota oraz systemu automatycznego zniżania.
ESP rozpoznaje, kiedy pilot przekracza np. dopuszczalny kąt natarcia lub prędkość i w momencie, gdy samolot zaczyna poruszać się nieprawidłowo wykonuje działania przywracające właściwy tor lotu. „Podobnie, jak Cirrus Airframe Parachute System, który przyniósł porównywalną korzyść lotnictwu ogólnemu, jak poduszki powietrzne w motoryzacji, tak ESP zapewnia kontrolę lotu i jego stabilność, oferowaną obecnie w prawie wszystkich współcześnie produkowanych samochodach na świecie”, powiedział Jon Dauplaise, wiceprezes Cirrus ds. sprzedaży.
Wykrycie dekompresji i braku wymaganej reakcji pilota, uruchamia system automatycznego zniżania, który przy pomocy autopilota sprowadza maszynę na bezpieczną wysokość. „Samoloty Cirrus mogą teraz samodzielnie zniżyć się do bezpiecznej wysokości, na której jest wystarczająca ilość tlenu. System ten będzie miał zastosowanie w tych rzadkich przypadkach, kiedy pilot nie odpowiada na komendy i nie podejmuje w żadnych działań”, dodał Dauplaise. Funkcje bezpieczeństwa mogą być także instalowane, jako aktualizacje oprogramowania w niektórych samolotach marki Cirrus, które są wyposażone w awionikę Garmina.
ESP rozpoznaje, kiedy pilot przekracza np. dopuszczalny kąt natarcia lub prędkość i w momencie, gdy samolot zaczyna poruszać się nieprawidłowo wykonuje działania przywracające właściwy tor lotu. „Podobnie, jak Cirrus Airframe Parachute System, który przyniósł porównywalną korzyść lotnictwu ogólnemu, jak poduszki powietrzne w motoryzacji, tak ESP zapewnia kontrolę lotu i jego stabilność, oferowaną obecnie w prawie wszystkich współcześnie produkowanych samochodach na świecie”, powiedział Jon Dauplaise, wiceprezes Cirrus ds. sprzedaży.
Wykrycie dekompresji i braku wymaganej reakcji pilota, uruchamia system automatycznego zniżania, który przy pomocy autopilota sprowadza maszynę na bezpieczną wysokość. „Samoloty Cirrus mogą teraz samodzielnie zniżyć się do bezpiecznej wysokości, na której jest wystarczająca ilość tlenu. System ten będzie miał zastosowanie w tych rzadkich przypadkach, kiedy pilot nie odpowiada na komendy i nie podejmuje w żadnych działań”, dodał Dauplaise. Funkcje bezpieczeństwa mogą być także instalowane, jako aktualizacje oprogramowania w niektórych samolotach marki Cirrus, które są wyposażone w awionikę Garmina.
Źródło artykułu
Komentarze