FAA bada przyczyny większej ilości błędów popełnianych przez ATC
Podczas ostatniego wystąpienia na senackiej podkomisji ds. lotnictwa, eksperci branżowi stwierdzili, iż w ostatnim czasie nastąpił wzrost liczby błędów popełnianych przez kontrolerów ruchu lotniczego, ale nie zostało jeszcze określone, czy zmiana statystyk jest spowodowana faktycznym wzrostem tego typu zachowań, czy też skutkiem lepszego ich raportowania. Według statystyk FAA, pomiędzy 2009, a 2010 r. ilość błędów operacyjnych wzrosła aż o 53%.
Administrator FAA, Randy Babbitt powiedział, że chociaż liczba błędów wskazuje na wzrost, to tylko nieliczne z tych przypadków należą do kategorii A. W zdecydowanej większości błędy nie dotyczą bezpieczeństwa, a jako przykład podał zdarzenie, kiedy pomiędzy dwoma samolotami utrzymywana była separacja 4,9 mili, a standardem jest 4 mile. Przypadek ten wymieniony był jako błąd operacyjny, ale nie powodujący zagrożenia. Dużym problemem jest natomiast zmęczenie. Od 1993 roku zanotowano co najmniej 14 katastrof (i 263 ofiary śmiertelne), które były spowodowane czynnikami zmęczeniowymi.
Ostatnie przypadki związane z przyłapaniem kontrolerów na spaniu w czasie pełnienia nocnych dyżurów, skierowały większą uwagę na kwestię zmęczenia i wypoczynku w tej grupie zawodowej. Rozwiązaniem tego problemu zajął się Dr Greg Belensky, dyrektor centrum badań snu i wydajności na Uniwersytecie stanu Waszyngton. Belensky powiedział członkom komisji, że kwestia odpowiedniej ilości snu w poważnym stopniu wpływa na wydajność w pracy, zauważając, że pracownicy we wszystkich dziedzinach, którzy pracują na nocnych zmianach, zmagają się z tym problemem.
„Spodziewam się, że skutecznym sposobem na utrzymanie wyników operacyjnych i dobrego samopoczucia kontrolerów, będzie usankcjonowane i zaplanowanie krótkiego snu podczas nocnej zmiany”, powiedział. Badania pracowników ATC wykonujących swoje obowiązki w nocnych godzinach pokazały, że nawet krótka drzemka poprawiła ich koncentrację i wydajność, dodał Belensky. Jednak niektórzy z mniej zarabiających kontrolerów podejmowali pracę na drugim lub nawet trzecim etacie, co miało podreperować ich budżety domowe, a było kolejnym czynnikiem wpływającym na zmęczenie.
Generalny Inspektor Departamentu Transportu, Calvin Scovel, powiedział komisji, że „Trwały nadzór i zaangażowanie jest niezbędne do identyfikacji przyczyn wypadków powodowanych przez ATC”. Jednym z działań mających unormować te kwestie jest umowa, która została podpisana pomiędzy Krajowym Stowarzyszeniem Kontrolerów Lotniczych (NATCA), a FAA. Porozumienie to ma doprowadzić do opracowania lepszej strategii dla tej grupy zawodowej, a także pozwolić FAA na klasyfikowanie kontrolerów według poziomu ich doświadczenia.
Komentarze