Przejdź do treści
Źródło artykułu

Francuzi obiecują zbudować CPK na czas

Prywatny operator 65 lotnisk na świecie uważa, że centralny port w Polsce to szansa na dobry biznes. I chce inwestować - donosi piątkowy "Puls Biznesu".

Vinci Airports to francuski operator 65 lotnisk (pełne zarządzanie lub zarządzanie na zasadzie koncesji) z siedmioma kolejnymi w budowie, w 12 krajach zatrudniający 17 tys. osób, z przychodami na poziomie 2,7 mld euro.

"Jesteśmy w wieloetapowym procesie, złożyliśmy ofertę, ale nie mogę podawać jej szczegółów" — powiedział "Pulsowi Biznesu" Nicolas Notebaert, prezes Vinci Concessions i szef rady nadzorczej Vinci Airports, który w sprawie CPK odwiedził w tym tygodniu Polskę po raz piąty.

Konrad Majszyk, rzecznik CPK przekazał gazecie, że postępowanie na partnera strategicznego projektowanego lotniska CPK jest już bardzo zaawansowane. "Spośród większej liczby podmiotów zainteresowanych przedsięwzięciem wybraliśmy krótką listę kilku potencjalnych inwestorów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku, z którymi podjęliśmy negocjacje. Nie jest tajemnicą, że wśród nich jest Incheon International Airport Corporation (IIAC), zarządca lotniska w Seulu, doradca strategiczny CPK, który już w 2022 r. zapowiedział gotowość zostania inwestorem mniejszościowym części lotniskowej projektu. W ciągu najbliższych miesięcy chcemy mieć na tyle ustalone zasady współpracy z inwestorem mniejszościowym i warunki inwestycji, żeby możliwe było podpisanie umowy inwestycyjnej" - powiedział Majszyk.

Gazeta przypomina, że Koreańczycy zapowiedzieli, że zainwestują kilkaset milionów złotych; do finansowania portu zgłosił się także Budimex ze swoim hiszpańskim udziałowcem, Ferrovialem.

Według "PB", model inwestycji francuskiej grupy, której przychody w 2022 r. przekroczyły 60 mld euro, głównie z koncesji, polegałby na wyłożeniu pieniędzy na kapitał założycielski wspólnej spółki i zapewnieniu finansowania.

"Jesteśmy gotowi do dokonania dużej inwestycji finansowej w polską spółkę. Poziom inwestycji nie jest ograniczeniem, naszym priorytetem jest upewnienie się, że inwestujemy w odpowiedni projekt, który będzie konkurencyjny. Będziemy inwestować bezpośrednio w projekt, a także wspierać zdobywanie kapitału" — podkreśla przedstawiciel Vinci Airports.

"Budowa hubu, który obsłuży niezagospodarowaną dotychczas część Europy: północną i środkową, ma wielki potencjał. Jesteśmy w stanie zbudować konkurencyjne lotnisko ze wszystkimi rodzajami linii lotniczych, które będzie przyciągało turystów do Polski, obsługiwało rosnący ruch lotniczy z kraju i stanie się motorem polskiej gospodarki" - powiedział szef rady nadzorczej Vinci Airports.(PAP)

kmz/ dki/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony