Czarne chmury nad małymi lotniskami?

Lotniska w Zielonej Górze, Rzeszowie, Szczecinie, Bydgoszczy i Poznaniu

Państwowy zarządca nie chce już dopłacać do lotniska w Zielonej Górze. Planuje też pozbyć się udziałów w Rzeszowie, Szczecinie, Bydgoszczy i Poznaniu.

Państwowe Porty Lotnicze zarządzają dwoma lotniskami: w Warszawie i Zielonej Górze, a posiadają udziały – w różnej wysokości – w większości pozostałych. Stołeczne lotnisko Chopina z wynikiem 10,5 mln pasażerów w ubiegłym roku to rozpieszczany pupilek PPL. Jako główna baza przewoźnika LOT obsługuje prawie 40 proc. polskiego rynku, a ten rok ma szansę zakończyć z wynikiem netto 100 mln zł na plusie.

Ponad 840 razy mniejszy pod względem ruchu port Zielona Góra – Babimost to dla odmiany niechciane dziecko PPL. Przez to najmniejsze cywilne lotnisko w Polsce, które musi sobie szukać miejsca między Poznaniem i Berlinem, w 2014 r. przewinęło się zaledwie 12 tys. pasażerów. Lotnisko ma tylko jedno stałe połączenie dziennie: z Warszawą. Jest ono obsługiwane przez linię SprintAir. Średnie napełnienie tych samolotów to kilkanaście osób.

PPL co roku dokładał do tego interesu po 4 mln zł – aż do teraz. Samorząd województwa lubuskiego dostał ultimatum: albo weźmie na siebie całość kosztów, albo PPL pozostawi lotnisko marszałkowi.

– Deficyt w działalności portu Babimost co roku jest pokrywany z zysków Lotniska Chopina. Dążymy do tego, żeby Zielona Góra przestała być dla nas obciążeniem finansowym. Nowa strategia przedsiębiorstwa zakłada, że angażujemy się tylko w te przedsięwzięcia, które mają szanse być rentowne – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik PPL.

Cały artykuł można przeczytać na stronie: www.forsal.pl

Źródło: Forsal.pl
comments powered by Disqus