FAA uziemiła odrzutowce Cirrus Vision SF50
18 kwietnia, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wydała dyrektywę (2019-08-51), na mocy której uziemiła całą flotę samolotów Cirrus Vision SF50, dopóki nie zostanie przeprowadzona modernizacja czujników kąta natarcia tych konstrukcji.
Opublikowanie AD był spowodowane trzema incydentami związanymi z systemami SWPS (Stall Warning and Protection System) oraz ESP (Electronic Stability and Protection), które załączały się samoczynnie podczas lotu. Pierwszy z nich miał miejsce w listopadzie ubiegłego roku, a ostatni w tym miesiącu.
Agencja stwierdziła: „Odnotowane incydenty stanowiły bezpośrednie zagrożenie dla pilotów i pasażerów samolotów Cirrus Design Corporation model SF50, ponieważ systemy niespodziewane kierowały dziób samolotu w dół, co w pewnych fazach lotu może mieć potencjalnie śmiertelne konsekwencje".
Zgodnie z AD, systemy SWPS lub ESP mogą się włączać, nawet gdy prędkość i kąt natarcia samolotu nie odbiegają od standardowych wskazań. Dyrektywa zdatności do lotu zastępuje wcześniejszy biuletyn serwisowy SB5X-34-03 wydany kilka dni wcześniej, który zezwalał na wykonanie lotów na SF50 w określonych warunkach w oczekiwaniu na wymianę AOA.
Dyrektywa FAA dotycząca Cirrus SF50 Vision Jet dostępna jest tutaj (LINK)
Komentarze