FAA ostrzega przed fałszywymi sygnałami ADS-B
Sygnały testowe pochodzące z ziemi aktywowały systemy TCAS na znajdujących się w powietrzu statkach powietrznych. Podczas gdy trwa odliczanie do 31 grudnia 2019 r., po której to dacie system ADS-B Out (Automatic Dependant Surveillance - Broadcast) stanie się obowiązkowym wyposażeniem samolotów operujących powyżej FL 100 lub w przestrzeniach klasy B i C, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) jest zaniepokojona ilością pracy do wykonania w związku z tym wymogiem.
Agencja opublikowała alert bezpieczeństwa dla operatorów (nr 17002), w którym podkreśla wymóg przestrzegania odpowiednich procedur testowych dla każdego nowego urządzenia ADS-B. Alert został wydany w oparciu o testy, podczas których, część danych, w tym symulowana wysokość, zostały błędnie transmitowane z samolotu testowego na ziemi do statków powietrznych znajdujących się w locie.
W co najmniej jednym z przypadków, stworzyło to fałszywy obraz znajdującego się w powietrzu samolotu, który aktywował system unikania kolizji (TCAS II) w B737 znajdującym się na podejściu do jednego z zatłoczonych lotnisk na terenie Stanów Zjednoczonych. Jego załoga zareagowała prawidłowo i wykonała zalecane manewry, ale ATC musiała potem ponownie ustawić kolejkę do lądowania, co spowodowało znaczne opóźnienia.
Agencja zaleca dokładne sprawdzenie systemu celem zapobieżenia przypadkowej transmisji sygnału, dodając, że w niektórych przypadkach, lokalne przepisy mogą wymagać powiadomienia ATC odnośnie planowania jakichkolwiek testów sprzętu tego typu.
Alert FAA nr 17002 dostępny jest tutaj (link)
Komentarze