Szklany kokpit dla Antka
Rosyjski instytut badawczo-rozwojowy Chaplygin Siberian Aeronautical Research Institute (SibNIA) planuje wyposażyć samolot An-2 w szklany kokpit. Będzie to kolejny krok w programie modernizacji tego dwupłatowca.
– Chcemy zainstalować na pokładzie zaawansowaną awionikę. Przyglądamy się produktom zachodnim, a jednocześnie pracujemy nad własnym systemem GosNII Aviatsionikh Sistem, który świetnie sprawdzi się w maszynie tego typu – powiedział główny projektant, Grigory Anokhin.
Instytut SibNIA ukończoną maszynę chce zaprezentować na krajowych pokazach w marcu. Model o nazwie TVS-2DT to kolejna modyfikacja samolotu An-2 przeprowadzona w Instytucie z Nowosybirska. Poprzednim razem inżynierowie zastąpili dziewięciocylindrowy silnik Shvetsov ASH-62 turbośmigłowym Honeywell Aerospace TPE-331 wraz z pięciołopatowym śmigłem Hartzella.
Głównym założeniem rozwoju tej 65-letniej konstrukcji było zmniejszenie jej kosztów operacyjnych oraz zwiększenie osiągów. Nowy silnik zapewnia podobną moc co ASH-62, ale jest lżejszy. Napędzany TPE-331 An-2 posiada również krótszy rozbieg, jest stabilniejszy i łatwiejszy w pilotażu.
Rosyjskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu wystąpiło o rządową akceptację planu modernizacji dwupłatowca o nowy silnik i awionikę, co w zamierzeniach ma rozwiązać zapotrzebowanie na nową generację samolotów regionalnych do obsługi obszarów o niedostatecznej liczbie połączeń drogowych i kolejowych. An-2, którego oblatano w 1947 roku, jest jednym z najbardziej powszechnie produkowanych dwupłatowców w historii. Łącznie zbudowano 20 tys. egzemplarzy tej konstrukcji.
Komentarze