Przejdź do treści
Źródło artykułu

Program Learjet 85 skasowany. Gigantyczne straty Bombardiera

Koncern Bombardier oficjalnie anulował program budowy biznesowego odrzutowca Learjet 85. Nastąpiło to 10 miesięcy po wstrzymaniu prac rozwojowych nad płatowcem. Starty z tego tytułu oszacowano na ponad 2,5 mld dolarów. Producent tłumaczy decyzję trudnościami na rynku średnich biznesjetów, który nie jest na tyle chłonny, by zapewnić popyt dla tego samolotu.

- Będziemy zastanawiać się jak w przyszłości zoptymalizować naszą produkcję, ten proces trwa. Jestem w pełni oddany programowi Learjetów, jednak nie możemy wykluczyć dalszych zmian w naszym portfolio – powiedział jeden z szefów Bombardiera, Alain Bellemare.

Learjet 85 miał trafić na rynek w 2012 roku. Po 2 latach opóźnień Bombardier ogłosił, że prace nad programem zostały wstrzymane.

Bellemare uważa, że opóźnieniu winna była nieprzemyślana polityka firmy – jednocześnie prowadzono prace nad trzema nowymi modelami samolotów (85, CSeries oraz Global 7000/8000) oraz usprawnieniami do maszyn będących już na rynku. Gwoździem do trumny okazały się nieprzewidziane trudności w procesie uzyskiwania certyfikatu FAA dla Learjeta 85. 


Mimo anulowania projektu, Bombardier poinformował, że w 2014 roku dostarczył więcej samolotów, niż przewidywał. Wytwórnię opuściło w sumie 290 samolotów, z czego 204 stanowiły odrzutowce biznesowe, 84 maszyny komercyjne i dwa hydroplany - według założeń koncern miał dostarczyć 280 samolotów. Oznacza to 22% wzrost w porównaniu z 238 dostawami samolotów Bombardiera w 2013 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony