NTSB wnioskuje o montowanie rejestratorów wideo w kokpicie

Piloci w kokpicie

Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) od wielu lat postuluje, aby w kokpitach samolotów instalować kamery wideo, a teraz ponownie wnioskowała do organów regulacyjnych w kwestii wprowadzenia takiego wymogu. 6 kwietnia, Agencja przedstawiła listę „najbardziej pożądanych” ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa transportu na lata 2021–2022.

NTSB zaleca Federalnej Administracji Lotniczej USA (FAA), aby nowe i będące już w eksploatacji komercyjne odrzutowce były wyposażone w „chroniony przed zderzeniem system rejestracji obrazu w kokpicie”. Aktualnie przepisy USA wymagają, aby samoloty miały rejestratory danych lotu i rozmów, ale nie urządzenia do rejestracji obrazu. Jak akcentuje Rada, takie nagranie byłoby niezwykle pomocne w określaniu działań pilotów podczas niedawnych katastrof w Teksasie, Indonezji i Etiopii. Zalecenia NTSB obejmują również postulat do organów regulacyjnych, aby te wymagały montowania w śmigłowcach z napędem turbinowym rejestratorów dźwięku i obrazu.

Związki pilotów, w tym Międzynarodowe Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych (ALPA), od dawna sprzeciwiają się apelom o rejestratory wideo w kokpicie. Organizacja opisuje takie rejestratory jako naruszenie prywatności i stwierdza, że obrazy wideo dostarczają „nieprecyzyjnych” informacji. Z kolei FAA informuje, że „rejestratory obrazu wideo w kokpitach budzą poważne obawy dotyczące prywatności i bezpieczeństwa, które do tej pory nie zostały odpowiednio rozwiązane”. NTSB dodatkowo naciska na FAA, aby ta wymagała od wszystkich operatorów statków powietrznych przewożących pasażerów charterowych posiadania systemów zarządzania bezpieczeństwem (SMS), które są strukturami bezpieczeństwa obejmującymi całą organizację. FAA wymaga SMS od linii lotniczych już od 2015 r.

Źródło: FlightGlobal
comments powered by Disqus