Przejdź do treści
Źródło artykułu

Linie lotnicze z Kataru izolowane przez sąsiadów - notamy

Ministerstwo Spraw Zagranicznych Arabii Saudyjskiej poinformowało o zerwaniu stosunków dyplomatycznych i konsularnych z Katarem w związku ze wspieraniem przez ten ostatni kraj  terroryzmu. W ślad za Rijadem stosunki zerwały Zjednoczone Emiraty Arabskie, Egipt, Bahrajn, Jemen i Malediwy. Jednak jakie ma to znaczenie w kwestii połączeń lotniczych?

Bahrajn, Egipt, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie (UAE) zamknęły ich przestrzeń powietrzną dla samolotów zarejestrowanych w Katarze, a Bahrajn i Zjednoczone Emiraty Arabskie informują, że zamknięcie ich przestrzeni powietrznej nastąpi "w ciągu 24 godzin". Z kolei Egipt i Arabia Saudyjska jeszcze nie określiły, kiedy wprowadzą w życie restrykcje. Qatar Airways ogłosiły również zawieszenie wszystkich lotów do Arabii Saudyjskiej, a Saudyjskie linie lotnicze odpowiedziały tym samym.

Według władz Bahrajnu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich "polityka destabilizowania bezpieczeństwa w regionie" realizowana przez Katar skłoniła ich do podjęcia tych drastycznych decyzji. Linie lotnicze Qatar Airways nie zajęły oficjalnego stanowiska odnośnie skasowania lotów do czterech okolicznych państw. Według wyszukiwarek połączeń lotniczych, linie lotnicze Qatar realizują połączenia lotnicze z Doha do Bahrajnu, a także trzech miejsc w Egipcie, dziewięciu w Arabii Saudyjskiej i czterech w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.


Szef Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac wezwał podczas szczytu branży lotniczej w Meksyku do jak najszybszego rozwiązania powstałego kryzysu dyplomatycznego na Bliskim Wschodzie, który zagraża podróżom lotniczym w tym regionie.

Linie lotnicze państw, które zerwały stosunki dyplomatyczne z Katarem, zawieszają połączenia z Doha – od wtorku do Kataru nie polecą m.in. Etihad, Emirates, Flydubai, Saudia, Air Arabia. Bahrajn, Egipt, Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie zapowiadają, że zamkną swoją przestrzeń powietrzną dla katarskich samolotów.

Na zakazie straci narodowy przewoźnik Kataru – Qatar Airways, który oprócz utraconych połączeń, będzie musiał poradzić sobie z omijaniem zakazanych stref lotu.

"Chcemy, aby granice zostały ponownie otwarte, im szybciej, tym lepiej" - powiedział dziennikarzom szef IATA. Jak dodał, "lotnictwo jest globalne i to w najlepszym wydaniu". "Jako liderzy lotnictwa musimy dbać o to, aby było ono globalne na całym świecie i nie tracili na tym pasażerowie" - dodał.
Dziennikarze chcieli uzyskać komentarz od szefa Qatar Airways. Okazał się on być "wielkim nieobecnym" szczytu. Według nieoficjalnych informacji prezes Qatar Airways Akbar Al Baker miał opuścić obrady 73. Walnego Zgromadzenia IATA w poniedziałek rano prywatnym samolotem, którym miał się udać do Kataru.


notam Egipt:

A0202/17 NOTAMN
Q) HECC/QXXXX/IV/NBO/E/000/999/2721N03009E050
A) HECC B) 1706060400 C) PERM
E) ALL ACFT REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTHORIZED TO OVERFLY CAIRO FIR,DEPART OR LAND AT EGYPTIAN AERODRMES.
OPERATORS NOT REGISTERED IN A.R.E INTENDING TO USE CAIRO FIR FROM OR TO THE STATE OF QATAR REQUIRE PRIOR APPROVAL FROM ECAA ON THE FLW CONTACT : TEL : +202 22678535  +202 24175605

notam Bahrajn:

A0204/17 NOTAMN
Q) OBBB/QXXXX/IV/NBO/E /000/999/
A) OBBB B) 1706060000 C) PERM
E)NO FLIGHT WILL BE ALLOWED FROM KINGDOM OF BAHRAIN TO STATE OF QATAR AND FROM STATE OF QATAR TO KINGDOM OF BAHRAIN.

A0205/17 NOTAMN
Q) OBBB/QXXXX/IV/NBO/E /000/999/
A) OBBB B) 1706060000 C) PERM
E)ALL FLT REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTHORISED TO OVERFLY BAHRAIN AIRSPACE

A0208/17 NOTAMN
Q) OBBB/QXXXX/IV/NBO/E /000/999/
A) OBBB B) 1706060000 C) PERM
E)FOR FLIGHTS AFFECTED BY NOTAM A0205/17 THE FOLLOWING AWYS ARE
AVBL:
1-UT430 OUTBOUND VIA RAGAS
2-UR659 INBOUND VIA MIDSI

notam Zjednoczone Emiraty Arabskie:

A0812/17 NOTAMN
Q)OMAE/QXXXX/IV/NBO/E/000/999/2500N05430E999
A)OMAE B)1706060000 C)PERM
E)ALL ACFT REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTHORIZED TO OVERFLY EMIRATES FIR,DEPART OR LAND AT UAE AERODROMES. OPERATORS NOT REGISTERED IN UAE INTENDING TO USE EMIRATES FIR FROM OR TO THE STATE OF QATAR REQUIRE PRIOR APPROVAL FROM GCAA AVIATION SECURITY AFFAIRS ON THE FLW CONTACT: TEL: 00971 50 642 4911 EMAIL: AVSEC-DI@GCAA.GOV.AE

notam Arabia Saudyjska:

A0592/17 NOTAMN
Q) OEJD/QXXXX/IV/NBO/E /000/999/
A) OEJD B) 1706050435 C) PERM 
E)ALL FLIGHTS REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTH TO LAND  AT SAUDI ARABIAN AIRPORTS.

A0593/17 NOTAMN
Q) OEJD/QXXXX/IV/NBO/E /000/999/
A) OEJD B) 1706060001 C) PERM 
E)ALL FLT REGISTERED IN THE STATE OF QATAR ARE NOT AUTHORIZED TO  OVERFLY SAUDI ARABIAN AIRSPACE

A0594/17 NOTAMN
Q) OEJD/QXXXX/IV/NBO/E /000/999/
A) OEJD B) 1706060001 C) PERM 
E)ALL NON QATAR REGISTERED AIRCRAFT INTENDING TO OP
R TO/FM QATAR 
AIRPORTS THROUGH SAUDI ARABIAN AIRSPACE SHALL COORDINATE WITH  GENERAL AUTHORITY OF CIVIL AVIATION (GACA)  FOR SPECIAL ARRANGEMENT VIA EMAIL 'SPECIAL@GACA.GOV.SA'

notam Iran:


A1863/17 NOTAMN
Q) OIIX/QAFXX/IV/NBO/E /000/999/3220N05324E631
A) OIIX B) 1706060000 C) 1707062359EST
E) DUE TO REGIONAL CRISES IN BAHRAIN AND QATAR THE FOLLOWING TRAFFIC ORIENTATION SCHEME  WILL BE AVBL: 1-TRAFFIC FM QATAR TO ANKARA FIR VIA TEHRAN THE LEVEL AND ROUTE SCHEME IS: FL150 UP TO FL190 PROVIDED THAT 20NM SEPARATION RAGAS-UT430-LAGSA -UL223-TESVA/ALRAM 2-TRAFFIC FM QATAR TO MUSCAT AND KARACHI FIRS, THE LEVEL AND ROUTE SCHEME IS: FL150 UP TO  FL190 PROVIDED THAT 20NM SEPARATION AND EXPECT FURTHER CLIMB AFTER KIS    RAGAS-M561-ASVIB (KARACHI FIR) RAGAS-M561-KHM-NEW FIR (MUSCAT FIR)-BUBAS
 3- TRAFFIC EXITING TEHRAN FIR FROM ANKARA TO QATAR FIR, THE LEVEL AND ROUTE SCHEME IS: BTN FL240 UP TO FL300 PROVIDED THAT 20NM  SEPARATION ALRAM- UT36-MIDSI 4-TRAFFIC EXITING TEHRAN FIR FM MUSCAT AND KARACHI FIR TO QATAR FIR , THE LEVEL AND ROUTE SCHEME IS: BTN FL240  UP TO FL260 PROVIDED THAT 10NM SEPARATION N312/A453-MIDSI .) 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony