Lądujący G550 uszkodził ILS na lotnisku London Stansted

Gulfstream G550

Śledczy z Brytyjskiej Komisji ds. Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) prowadzą dochodzenie w sprawie incydentu z 10 grudnia br., kiedy lądujący G550 Gulfstream uszkodził system ILS na lotnisku London Stansted. Zdarzenie, do którego doszło o 03.30 UTC, spowodowało obniżenie kategorii do lądowania na pasie nr 04.

AAIB nie poinformowała, który dokładnie egzemplarz uczestniczył w zdarzeniu, jednak z nieoficjalnych informacji wynika, iż był to samolot zarejestrowany w Arabii Saudyjskiej (znaki rejestracyjne HZ-A6). Maszyna przyziemiła ok. 25m (82ft) przed progiem pasa startowego, uderzyła w antenę, w wyniku czego doznała uszkodzeń podwozia, a także zarysowań kadłuba. Zarządca portu lotniczego w Stansted w oszczędny sposób skomentował to zdarzenie i jedynie potwierdził, że brał w nim udział Gulfstream G550, który jednak wylądował bezpiecznie. Dodał, że incydent spowodował uszkodzenie ILS.

W NOTAM-ach została zawarta informacja, iż ILS RWY 04 został czasowo "wyłączony", a ILS RWY 22 został zdegradowany do kategorii I (lotnisko EGSS posiada ILS CAT IIIB). Niekorzystne warunki meteorologiczne na Stansted w połączeniu z uszkodzeniem ILS doprowadziły w ostatnich dniach do przekierowania na inne lotniska wielu rejsów. Intensywne prace nad przywróceniem ILS do pełnej funkcjonalności prowadziły brytyjskie służby kontroli ruchu lotniczego NATS, które są odpowiedzialne za instalację systemów wspomagających ladowanie. Obecnie informacja NOTAM na ten temat został już skasowana.

Źródło: FlightGlobal
comments powered by Disqus