Hawker Beechcraft oprotestował decyzję USAF o odwołaniu oferty AT-6
Firma Hawker Beechcraft poinformowała, iż podejmie działania prawne przeciwko Siłom Powietrznym USA, które unieważniły udział samolotu AT-6 Texan II w przetargu na dostarczenie 15 turbośmigłowych samolotów szturmowych, zaledwie kilka dni przed planowanym jego rozstrzygnięciem.
Po uzyskaniu oficjalnej informacji o eliminacji AT-6, producent ma dokładnie przeanalizować tę decyzję, a już od 20 listopada, wciąż rozważa formę prawnych posunięć. Oświadczenie armii zszokowało kierownictwo Beechcrafta, które od dwóch lat rozwijało program konkurencyjny wobec drugiego oferenta - brazylijskiej firmy Embraer i jej EMB-314 Sierra Nevada Super Tucano.
Beechcraft oświadczył, iż w celu spełnienia wymagań USAF przeznaczył już na rozwój konstrukcji ponad 100 mln dolarów. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych odmówiły komentarza w tej sprawie, jak również potwierdzenia aktualnego statusu przetargu. Nowe informacje mają zostać opublikowane po zakończeniu procesu wyboru, co jest spodziewane pod koniec listopada lub na początku grudnia br.
Oświadczenie Beechcrafta zaskoczyło również zespół Embraera, który stwierdził, iż nie otrzymał żadnych nowych informacji z USAF na temat stanu jego oferty i również poczynił kosztowne inwestycje. Firma wynajęła już nawet zakład produkcyjny w Jacksonville na Florydzie. Konrakt jest jednak niepewny, bowiem senacka Komisja Sił Zbrojnych wyraziła swoje zastrzeżenia co do jego słuszności i proponuje przenieść przyznane środki finansowe na inne cele. Embraer twierdzi, że według wstępnych założeń zamówienie miało opiewać na kwotę 1,5 miliarda dolarów.
Komentarze