Będzie wielki powrót Grob G180 SPn?
Po 7 latach po zamknięciu programu lekkiego odrzutowca biznesowego, szefostwo firmy Grob SPn zamierza wskrzesić jego program.
- Klimat na rynku zaczął sprzyjać sektorowi lekkich odrzutowców – powiedział Niall Olver, współwłaściciel Allied Aviation Technologies, firmy która posiada prawa do projektów i marki SPn. Olver przyznał, że producenci tańszych modeli lekkich odrzutowców nie mają lekko od czasu załamania rynku z 2008 roku. Te tarapaty skutecznie uniemożliwiały jakiekolwiek próby powrotu do odbudowania SPn. Przed upadkiem, firma Grob miała ponad 100 zamówień na tego business jeta.
Premiera Pilatusa PC-24 w 2013 roku i żywiołowa reakcja rynku na ten „super wszechstronny” lekki dwusilnikowiec była katalizatorem powrotu do projektu SPn.
- PC-24 jest większy, ale SPn jest równie wszechstronny – świetnie radzi sobie na nieutwardzanych drogach startowych i ma podobny zasięg. Wraz z poprawą kondycji sektora lekkich business jetów przychodzi pora na wskrzeszenie SPn. Można to zrobić albo we współpracy z działającym producentem, albo sprzedać program zainteresowanej stronie – powiedział Olver.
Grob G180 SPn to 9-miejscowy dwusilnikowy odrzutowiec dyspozycyjny. Jego zasięg to 3,425 km, a prędkość maksymalna 753 km/h.
Jeśli dojdzie do powrotu maszyny na rynek, zdobycie go nie będzie łatwe. Główni konkurenci SPn to m.in Learjet 40, Cessna Citation i Embraer Phenom 300.
Komentarze