ATSB chwali postawę załogi podczas groźnego incydentu
Załoga odrzutowca biznesowego Cessna Citation X (znaki rejestracyjne VH-RCA) otrzymała pochwałę od Australijskiego Biura Bezpieczeństwa Transportu (ATSB - Australian Transport Safety Bureau) za podjęcie właściwych i szybkich działań w momencie zagrożenia podczas lotu na bardzo dużej wysokości.
Pod koniec kwietnia został opublikowany raport ATSB z incydentu, który miał miejsce 15 stycznia bieżącego roku. Zgodnie z publikacją, odrzutowiec biznesowy, na pokładzie którego znajdowało się dwóch pilotów i pięciu pasażerów, po 90 minutach lotu od startu z lotniska Faleolo na Samoa (w locie do Sydney) osiągnął FL450 (13.700 m), gdy włączył się alarm uszkodzenia podgrzewania szyby, która po następnych 2 min pękła z dużym hukiem. Załoga szybko wyłączyła jej podgrzewanie i włożyła maski tlenowe. Zgłosiła też kontroli ruchu lotniczego sygnał mayday i rozpoczęła zniżanie awaryjne, kierując się na lotnisko Nadi, na Fidżi.
Podczas obniżania wysokości jeden z pilotów instruował pasażerów i przygotował ich do ewentualnego wodowania. Na szczęście nie doszło do dekompresji, dzięki czemu załoga wyrównała lot na FL140 i obniżyła poziom zagrożenia zgłaszając PAN.
Następnie samolot wylądował bezpiecznie w Nadi. Dzień później biznes jet wykonał przebazowanie do Sydney, gdzie badanie szyby wykonane przez ATSB wykazało przedostanie się wody do górnej jej części, co doprowadziło do zwarcia istalacji podgrzewu. ATSB pochwaliła załogę za właściwe działania podjęte w momencie wystąpienia zagrożenia dekompresją, chociaż faktycznie nie doszło do niej oraz za wykonanie szybkiego lądowania awaryjnego.
Pełny raport z incydentu znajduje się tutaj
Komentarze