Przejdź do treści
Flaris LAR 1 na Paris Air Show (fot. flaris.pl)
Źródło artykułu

Odrzutowiec Flaris ma silnik! Umowa podpisana

Dwa lata temu podczas największych targów lotniczych na świecie Interniational Paris Air Show pod Paryżem, niewielki samolot odrzutowy z Polski – FLARIS LAR 1 zachwycił wszystkich zgromadzonych. W tym roku na Paris Air Show została podpisana umowa na dostawy silników do samolotów FLARIS.

Drugiego dnia targów, 16 czerwca 2015 r., stoisko FLARISA  odwiedzili Greg Williams – właściciel i President Williams International oraz Matt Huff – Vice President Buisnes Development Williams International. Podpisali oni umowę z właścicielami i producentami samolotów FLARIS – Sylwią i Rafałem Ładzińskimi na dostawę silników najnowszej generacji FJ33-5A, które zostały przystosowane do zabudowy na samolotach FLARIS LAR 1.


Williams International i Metal-Master podpisanie umowy (fot. flaris.pl)


Greg Williams, Matt Huff z Williams International i Rafał Ładziński (fot. flaris.pl)

Firma Williams International opracowała dwuprzepływowy silnik odrzutowy nowej generacji, o ciągu 8,2kN, który zapewnia uzyskanie wysokich osiągów odrzutowców FLARIS LAR 1.

FJ33-5A jest młodszym bratem silników serii FJ44 ( został on wprost zminiaturyzowany, przeskalowany z serii FJ44). Silniki serii FJ44 przepracowały bezawaryjne 10 mln godzin w locie, co zawarzyło na podjęcie decyzji producenta na udzielanie dożywotniej gwarancji na silniki.


Silnik Williams FJ33-5A dla FLARIS LAR 1 (fot. flaris.pl)

– Silnik Williams FJ33-5A będzie docelowo napędzał Flarisa. Po powrocie z Le Bourget wznawiamy próby samolotu. Ma on wystartować jeszcze w tym roku – mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris i producent odrzutowca.

FLARIS LAR 1 to jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych o szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Nowatorskie w skali światowej rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami uzyskanymi przez firmę Metal-Master, która jest producentem innowacyjnego samolotu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony