Przejdź do treści
Źródło artykułu

Flaris zakończył próby naziemne i rozszerzony oblot

Flaris LAR1 zakończył próby naziemne oraz rozszerzony oblot. Samolot wykonał 55 lotów w tym 3 loty dwugodzinne. W czasie testów sprawdzono własności lotne płatowca, działanie systemu napędowego, w tym silnika FJ33-5A oraz systemów pokładowych.

Testy wykazały, że samolot charakteryzuje się rewelacyjnie niską, bezpieczną prędkością minimalną, która wynosi zaledwie 59kt (109km/h). Jest to prędkość porównywalna z lekkimi, łatwymi w pilotażu, samolotami szkolnymi. Gwarantuje to wysoki poziom bezpieczeństwa podczas lądowania na nieutwardzonych (trawiastych) lotniskach. Flaris LAR1 charakteryzuje się dynamicznym, wyjątkowo krótkim rozbiegiem – 250m w czasie 10 sekund. Dla porównania, rozbiegi współczesnych samolotów dyspozycyjnych klasy VLJ i LJ wynoszą około 1000m.

Ponadto Flaris jest bezpieczny podczas startu, ponieważ zabezpiecza pilota przed przeciągnięciem (uniemożliwia wręcz przeciągnięcie). Wysoka, bezpieczna prędkość wznoszenia powyżej 30 m/s gwarantuje bezpieczne przejście przez złe warunki atmosferyczne, takie jak oblodzenie, silne podmuchy wiatru. Wyniki obliczeń oraz naziemnych prób rezonansowych potwierdzają możliwość rozpędzania FLARIS LAR1 podczas prób fabrycznych do prędkości KAS 220 kt (w przeliczeniu na prędkość TAS, na poziomie przelotowym 7600m, prędkość względem powietrza TAS wynosi ponad 600km/h).

Pod koniec stycznia 2020 roku rozpoczniemy Program Prób Fabrycznych. Planujemy przeprowadzić go do końca trzeciego kwartału 2020 roku – mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu i współwłaściciel firmy Metal-Master.

W marcu 2020 roku kolejny egzemplarz 005 rozpocznie próby naziemne. 005 został doposażony w autopilota nowej generacji amerykańskiej firmy Genesys Aerosystems. Wraz z naszą autorską technologią OPV i opracowanym przez nas komputerem pokładowym FFAS gwarantuje on nowy poziom bezpieczeństwa lotu wśród samolotów General Aviation. FFAS wspomaga i automatyzuje procedury testu, uruchomienia samolotu, lotu oraz lądowania na dowolnym lotnisku aeroklubowym – zapowiada Rafał Ładziński.

System automatycznego startu i lądowania FFAS opracowaliśmy w 2017 roku w ramach programu FLARIS MALE dzięki wsparciu NCBIR (INNOSBZ). Od tej pory prowadzimy testy systemu – dodaje.

Na wiosnę 2020 roku zaprezentowany zostanie samolot wyposażony w te nowatorskie rozwiązanie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony