Badania silnika Flaris
W nowej hali montażowej Metal-Master Flaris Team trwają testy systemów sterowania silnikiem samolotu Flaris Lar 1. W najbliższych dniach przeprowadzony zostanie rozruch silnika.
Obecnie w nowo wybudowanym zakładzie montażowym producenta odrzutowca Flaris Lar 1 w Podgórzynie trwają wspólne prace specjalistów Williams International (producenta silnika) i Metal-Master Flaris Team, polegające na integracji i testach systemów pokładowych wraz z autorskim komputerem firmy Williams odpowiadającym za optymalną pracę silnika w każdych warunkach.
– Stawiając sobie tak ambitny cel, tzn. skonstruowanie łatwego w pilotażu samolotu dyspozycyjnego o wybitnych osiągach przy wyjątkowo niskiej masie własnej samolotu, postawiliśmy przed konstruktorami systemów pokładowych trudne wyzwanie – mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris. – Polegało ono na konieczności skonstruowania, zabudowy i integracji podsystemów, stworzonych wyłącznie na potrzeby samolotu. Ambitna koncepcja (wysokie osiągi i niska masa własna), wymusiły opracowanie kadłuba o charakterystycznym kształcie o przekroju eliptycznym, mocno zwężającym się ku ogonowi, w obszarze silnika posadowionego na jego grzbiecie. Zabudowa silnika na grzbiecie kadłuba umożliwia stosunkowo łatwy dostęp do punktów serwisowych silnika oraz dostęp do niektórych podsystemów.
Samolot Flaris został wyposażony w innowacyjny silnik zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Williams International FJ33-5A. Jego parametry techniczne znacznie przewyższają inne oferowane na rynku napędy. Firma Williams osiągnęła jako jedyna na rynku tak wysoki współczynnik ciągu do jego masy. Masa własna silnika wynosi zaledwie 130 kg, a ciąg silnika wynosi aż 850 KG, co jest niekwestionowanym sukcesem współczesnej techniki silników lotniczych. Flaris natomiast jest najmniejszym odrzutowcem dyspozycyjnym o maksymalnej masie startowej 1700 kg. Zabiera na pokład do 5 osób. Jego konstrukcja została zoptymalizowana do szybkich przelotów na pułapie FL250 (7800m). Został wyposażony w kabinę ciśnieniową umożliwiającą przelot załogi w komforcie na pułapie przelotowym. Prędkość maksymalna samolotu wynosi 750km/h, a jego zasięg – 3000km.
Powyższe parametry są wynikiem obliczeń i analiz numerycznych, które przeprowadzili inżynierowie Metal-Master, korzystając z oprogramowania firmy Williams, do którego zaimportowano dane i charakterystyki płatowca samolotu Flaris.
Obecnie konstruktorzy zabudowują ostatnie podsystemy wykorzystując praktycznie każdy wolny centymetr sześcienny przestrzeni technicznej samolotu.
Komentarze