Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bombardier Dash Q400 NextGen w Eurolot S.A.

Eurolot podpisał z kanadyjskim koncernem Bombardier Aerospace umowę na zakup w tym roku 8 samolotów Dash Q400 NextGen oraz opcjonalnie, na kolejne 12 sztuk w roku 2013. Pierwszy fabrycznie nowy samolot, Polska Regionalna Linia Lotnicza dostanie w połowie kwietnia.

Już za nieco ponad miesiąc w Polsce wyląduje najnowszy produkt kanadyjskiego Bombardiera w barwach eurolot.com - samolot Dash Q400 NextGen. Eurolot, który niedawno ujawnił swój wybór, podpisał właśnie umowę na zakup i dostawę samolotów. W tym roku, począwszy od połowy kwietnia, flotę linii zasili 8 fabrycznie nowych samolotów. Kolejne 12 linia może odebrać już w przyszłym roku. W ten sposób regionalny przewoźnik, którego większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa, będzie miał najnowocześniejszą flotę w kraju.

"To wyjątkowy moment w historii Eurolotu, który w tym roku obchodzi 15 lecie istnienia" - powiedział Mariusz Dąbrowski, Prezes Zarządu Eurolot SA - "Nowe samoloty dają nam znacznie silniejszą pozycję na konkurencyjnym rynku przewozów regionalnych. Jestem przekonany, że Pasażerowie - zarówno Ci, których przewozimy w ramach własnych połączeń, jak i dla PLL LOT, które są naszym największym Klientem, szybko docenią komfort podróżowania tym technologicznie zaawansowanym i przede wszystkim fabrycznie nowym samolotem."

Samolot Dash Q400 NextGen ma znakomite osiągi – pod względem prędkości wznoszenia model Q400 porównywalny jest ze swoimi regionalnymi, odrzutowymi konkurentami. Jego prędkość przelotowa (ok 670 km/h) sprawia, że czas lotu na połączeniach regionalnych jest niewiele dłuższy niż samolotu odrzutowego. W porównaniu z samolotami odrzutowymi o podobnym zasięgu i udźwigu Q400 zużywa o ok. 30 do 40% mniej paliwa, a jego emisja spalin i toksycznych związków jest o ok. 30-40 % mniejsza na trasach o podobnej długości. Natężenie hałasu emitowane przez Q400 NextGen jest o ok 15 decybeli niższe niż wymagają tego rygorystyczne przepisy międzynarodowe, dzięki czemu samolot jest bardzo przyjazny w operacjach na lotniska położone w rejonach zurbanizowanych. W tym roku producent planuje także wprowadzenie do eksploatacji Q400 napędzanego biopaliwem.

"Samolot Q400 ustawił wysoko poprzeczkę dla transportu turbośmigłowego, już od momentu kiedy wszedł do służby w pierwszej wersji, w 2000 roku, a jego elastyczność operacyjna i doskonałe warunki ekonomiczne sprawiają, że jest doskonałym środkiem transportu w zróżnicowanych warunkach na różnych rynkach na których samolot operuje" - powiedział Guy C. Hachey, Prezes i Dyrektor Bombardier Aerospace. "Dzięki zmodyfikowanemu wnętrzu samolot, Q400 NextGen zapewnia jeszcze większy komfort dla Pasażerów, a niskie zużycie paliwa i niższe emisje stanowią "wygodnie zielone" rozwiązania dla operatorów, które ostatecznie pomogą przemysłowi lotniczemu w osiągnięciu celu zmniejszenia emisji.

Najnowszy pasażerski wariant Q400 NextGen (New Generation), który oficjalnie oferowany jest od 2008 roku, wyróżnia szczególnie nowa aranżacja kabiny i bardziej wygodne fotele. Samolot ma też większe pojemniki na bagaż podręczny i przyjazne dla oczu oświetlenie (w miejsce dotychczasowych klasycznych żarówek zastosowano diody LED, emitujące jaśniejsze światło). Kabina pasażerska została dodatkowo wyciszona i dostosowana do przewozu nawet 80 Pasażerów. W zamówionej przez Eurolot wersji będzie 76 miejsc, co jeszcze bardziej podniesie komfort podróży.

Producent zmodyfikował ostatnio program obsługi, pozwalając na obniżenie kosztów eksploatacji. Zredukowane zostało też zużycie paliwa. Żywotność płatowca określona została na poziomie 67000 godzin lub 80000 cykli startów/lądowania; opcjonalnie awionika samolotu dostosowana jest do wykonywania podejść w warunkach CAT IIIA.

Samoloty Q400 i Q400 NextGen wykorzystywane są przez ponad 40 linii na całym świecie. Do chwili obecnej na ich pokładach podróż odbyło ponad 167 milionów Pasażerów. Łącznie flota wszystkich Q400 spędziła w powietrzu ponad 3 mln godzin, wykonując ponad 3,3 mln startów i lądowań.

Eurolot, będzie operował nowymi samolotami zarówno w ramach własnej siatki połączeń, pod marką eurolot.com, jak i na połączeniach wykonywanych dla PLL LOT, które są największym Klientem Eurolotu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony