Przejdź do treści
Wizualizacja ruchu lotniczego w Europie w 2019 r., fot. Eurocontrol
Źródło artykułu

Trzy scenariusze odbudowy ruchu lotniczego w Europie. Za którym Ty jesteś?

Zgodnie z nowym opracowaniem wydanym przez EUROCONTROL, powrót do poziomów lotów z 2019 r. w Europie może nastąpić już w 2023 r. Najnowsza prognoza zawiera trzy scenariusze, z których zarówno scenariusz „bazowy”, jak i „wysoki” wskazują powrót do poziomów z 2019 r. w ciągu dwóch lat, podczas gdy w scenariuszu „niskim” odbudowanie się kondycji branży będzie powolne i nastapi dopiero w 2027 r.

Eamonn Brennan, dyrektor generalny EUROCONTROL, podkreśla: „W zeszłym roku mieliśmy tylko pięć milionów lotów, ale tego lata wyniki były bardzo zachęcające, z ruchem zbliżonym do naszego poprzedniego „wysokiego” scenariusza i oczekiwań linii lotniczych. W rezultacie oczekujemy około 6,2 miliona lotów lotów w 2021 r., co i tak jest o 44% mniej niż wyniki z 2019 r.

Jesteśmy optymistycznie nastawieni do powrotu ruchu do poziomów z 2019 r. wcześniej niż oczekiwano, ze scenariuszem bazowym wskazującym na 9,8 mln lotów w 2022 r., czyli tylko o 11% mniej niż w 2019 r. Musimy jednak mieć świadomość że nadal istnieją poważne zagrożenia, które mogą wpłynąć na ożywienie”.


Scenariusz „High” przewiduje kontynuowanie kampanii szczepień zarówno w Europie, jak i na świecie, z niezawodnymi szczepionkami, które będą skuteczne, także przeciwko różnym wariantom koronowirusa.


Dzięki skoordynowanemu podejściu międzyregionalnemu mają zostać złagodzone ograniczenia dotyczące podróżowania, a większość przepływów międzyregionalnych zostanie wznowiona do połowy 2022 r.

Zgodnie z założeniem tej prognozy, podróże służbowe szybko wrócą do normy. Scenariusz odniesienia jest podobny, ale przepływy poza Europą odradzają się raczej wolniej (częściowo w wyniku braku skoordynowanego podejścia międzyregionalnego), a podróże służbowe wrócą do poziomów sprzed COVID dopiero w 2023 r.


Scenariusz niski uwzględnia wpływ kilku negatywnych czynników ryzyka, takich jak powolnych/niejednolitych wskaźników szczepień, potrzeby nowych szczepionek w wyniku pojawienia się wariantów koronowirusa, ponownego wprowadzenia lockdown i podobnych środków, kontynuacji lub ponownego nałożenia ograniczeń w podróżowaniu, a także ryzyka ekonomicznego, w tym wysokich ceny energii i długoterminowego spadku skłonności ludzi do latania.


Dane o ruchu odnoszą się do liczby lotów, zarówno pasażerskich, jak i cargo. Z ostatnich doświadczeń wynika, że zwiększenie liczby pasażerów pozostaje w tyle za wzrostem liczby lotów. Scenariusze te zostały również wykorzystane do zrewidowania i rozszerzenia miesięcznej prognozy opracowanej w czerwcu 2021 r.


Najnowsza prognoza pokazuje kontynuację ostatnich pozytywnych trendów sektora lotniczego, które szczególnie stały się widoczne w okresie wakacyjnym 2021 r.

Aby uzyskać więcej informacji na ten temat należy odwiedzić stronę internetową Eurocontrol, gdzie można znaleźć prezentowaną prognozę (link na spodzie artykułu), a także tabele statystyczne zawierające dane dla poszczególnych państw.


Pełna prognoza ruchu lotniczego Eurocontrol na lata 2021-2027 dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony