Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bezpieczeństwo operacji VFR przy wykorzystaniu transpondera mode C

Europejskie instytucje służb żeglugi powietrznej (Air Navigation Service Provider - ANSP) rekomendują, aby stale edukować pilotów lotnictwa ogólnego latających w VFR, o pozytywnych efektach dla bezpieczeństwa, jakie zapewnia wykorzystywanie transpondera SSR Mode C (przekazującego informacje o wysokości lotu), wszystkim użytkownikom przestrzeni powietrznej, a także obsłudze kontroli przestrzeni powietrznej lub informacji lotniczej (ATC/FIS).

Wykorzystywanie SSR Mode C jest określone w następującymi przepisami:

  • ICAO Doc 8168, PANS OPS Vol. I, 1.1.3: „Jeżeli statek powietrzny posiada wyposażenie Mode C, to pilot powinien ustawić stałe działanie tego trybu, chyba że wieża kontroli ruchu lotniczego nakaże inaczej”;

  • Collision Avoidance Safety Promotion Leaflet (GA1) Europejskiego Zespołu Bezpieczeństwa General Aviation (EGAST): “Jeśli ATC nie może zlokalizować statku powietrznego z przydzielonym wcześniej kodem (squawk), należy użyć kodu 7000 (z Mode C) i wyłączyć go tylko w przypadku otrzymania tak zakładających instrukcji”;

  • Instrukcje Agencji EUROCONTROL dla pilotów GA, Nr 11: „Transponder powinien być zawsze włączony na ALT z właściwym kodem, nawet jeśli pilot nie ma się zamiaru kontaktować z obsługą radarową”;

  • AIP - w niektórych krajach, w trakcie wykonywania lotów VFR przepisy zawarte w AIP wymagają posiadania Modu C, a w określonych przypadkach również Modu S;

Analiza

Mimo, że wszelkie lokalne różnice opisane w Krajowych AIP dotyczące posiadania i użytkowania transponderów są ogólnie znane, to należy nadmienić, iż korzystanie z Mode C dostarcza następujących korzyści dla bezpieczeństwa:

  • Zachowuje pełną efektywność Sieci Bezpieczeństwa, takich jak System Unikania Kolizji (Airborne Collision Avoidance Systems - ACAS), a także naziemny ATC Short Term Conflict Alert (STCA):

    • ACAS: przekazuje pozycję samolotu GA innym, głównie komercyjnym samolotom, które posiadają ACAS. Uwaga: Transpondery SSR posiadające jedynie Mode A nie są wykrywane przez ACAS, podczas gdy transpondery z Mode A/C są wykrywane i ACAS będzie generował zarówno wytyczne dotyczące Ruchu (Traffic Advisories - TAs), jak i Propozycje Rozwiązań (Resolution Advisories - RAs);

    • STCA: Umożliwia kontrolerom natychmiastowe przekazanie użytkownikom przestrzeni powietrznej ostrzeżeń o potencjalnych konfliktach (w zależności od skonfigurowania systemu);

  • Pomaga kontrolerom i obsłudze informacji lotniczej (FIS), zwiększyć poziom obsługi, jaką mogą zapewnić wszystkim użytkownikom, poprzez:

    • Automatyczną obserwację wysokości/poziomu lot statku powietrznego – zwiększając tym samym ich świadomość sytuacyjną i zmniejszając nakład pracy;

    • Dostarczanie pełniejszej i bardziej zwięzłej informacji wszystkim statkom powietrznym, które znajdują się dwustronnym kontakcie z wieżą kontroli ruchu ATC (lub informacją lotniczą FIS);

    • Zapobieganie przypadkom naruszeń przestrzeni powietrznej;

    • Wykorzystywanie pełnej funkcjonalności SSR (wysokość/FL) w systemach kontroli ruchu lotniczego (ATC), co pozwala uporządkować ruch na ekranach radarów;


Jak można wspomóc budowanie wspólnego bezpieczeństwa:

  • Od pilotów General Aviation latających w VFR wymaga się dostrzeżenia tematu i postępowania według instrukcji lub zaleceń zawartych w dokumentach AIP oraz materiałach informacyjnych odnoszących się do korzystania z SSR Mode C;

  • Dostawców usług nawigacyjnych dla lotnictwa zachęca się do bliższego przyjrzenia się tej kwestii i dzielenia się wszelkimi powiązanymi z tym doświadczeniami operacyjnymi.


Pozostałe dokumenty:

  • ICAO Doc 8168, PANS OPS Vol I;

  • Krajowe AIP;

  • EGAST Collision Avoidance Safety Promotion Leaflet (GA1);

  • SKYbrary:

    • EUROCONTROL Guidance Notes for GA Pilots, No 11, “Getting the Most from your Transponder”;

    • Transponder;

    • Sieci Bezpieczeństwa;

  • Urząd Lotnictwa Cywilnego Wlk. Bryt – Opracowania dot. Bezpieczeństwa;

  • Holenderskie AIC A01/10 – Znaczenie posiadania SSR Mode C w unikaniu kolizji;

Więcej informacji można uzyskać od Koordyntora ds. Bezpieczeństwa Agencji EUROCONTROL, Richard’a Lawrence’a.

Tłumaczenie z Eurocontrol

 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony